본 연구는 최근 제조업의 혁명이라 불리는 3D프린팅 기술을 활용한 맞춤형 관광기념품이 침체된 국내 관광기념품 산업에 새로운 활력을 불어넣을 수 있다는 점에 착안해 관광기념품 개발에 있어 3D테크 기술을 적극 활용하는 방안을 제시하고자 한다. 본 연구에서 관광기념품의 개념과 특징, 3D프린터 기술의 개념과 특징, 그리고 선행연구에 대해 알아보고 이론적 체계의 정립과 관광기념품에 대한 현황과 문제점 등을 도출하고 전문가의견조사를 거쳐 관광기념품 중요 속성 연구의 새로운 방향을 제시하고자 했다. 선행연구에서 제시된 영향변수를 토대로 체계적·객관적인 분석을 제공하고자 3D테크 관광기념품에 대한 4가지 중요 변수와 이를 세분화 한 12개의 변수를 설정하였다. 세분화된 12개 변수의 중요도를 평가하기 위해서 관광기념품 판매종사자?개발자?대표자 및 국내외 관광안내원 등 전문가를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 실증 분석 결과를 바탕으로 3D테크 관광기념품 중요 속성 연구를 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 이론 연구와 전문가 의견조사를 통해 3D테크 관광기념품의 4가지 중요 속성을 실용성, 기술성, 심미성, 상징성으로 구분하였다. 둘째, 실증 분석 결과 소비자들은 관광기념품의 심미성 속성인 디자인, 독특함, 색감을 다른 속성에 비해 중요하게 고려하는 것으로 확인되었다. 셋째, 3D테크 기술을 활용한 3D테크 관광기념품 개발에 있어서 사용성, 기능성, 디자인, 가치성을 우선적으로 중요하게 고려해야 할 것으로 분석됐다. 본 연구의 수행성과는 3D테크 관광기념품에 대한 이론적 기초를 제공하였고, 3D테크 관광기념품 구매 실태, 3D테크 관광기념품 속성에 관한 중요도 인식 등을 파악해봄으로써 3D테크 관광기념품 중요 속성에 관한 후속 연구에 활용되도록 하였다.
Based on the fact that customized tourist souvenirs using 3D printing technology, called the recent revolution in manufacturing, can breathe new life into the sluggish tourism souvenir industry in Korea, this study suggests ways to actively utilize 3D technology in the development of tourism souvenirs. In this study, we tried to find out about the concept and characteristics of tourist souvenirs, the concept and characteristics of 3D printer technology, and the prior research, draw up the theoretical framework and the current status and problems of tourist souvenirs, and present a new direction of the important attribute study of tourist souvenirs after expert opinion survey. To provide systematic and objective analysis based on the influence variables presented in the preceding study, four important variables for the 3D Tech tourist souvenirs and 12 variables that subdivide them were set. In order to evaluate the importance of the 12 detailed variables, a survey was conducted on experts such as tourism souvenir sellers, developers, representatives, and domestic and foreign tour guides. Based on the empirical analysis results, important attribute study of 3D Tech tourist souvenirs was presented as follows. First, through theoretical research and expert opinion survey, the four important properties of 3D Tech tourist souvenirs were divided into practicality, technicality, aestheticity and symbolism. Second, empirical analysis confirmed that consumers consider the aesthetic properties of tourist souvenirs, design, uniqueness and color, more important than other properties. Third, it is analyzed that usability, functionality, design, and value should be considered first in the development of 3D Tech tourist souvenirs using 3D technology. The performance results of this research provided the theoretical basis for 3D Tech tourist souvenirs and were used for follow-up research on important 3D Tech tourist souvenir properties by identifying the status of purchase of 3D Tech tourist souvenirs and the recognition of importance of 3D Tech tourist souvenir properties.