메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이다연 (연세대학교 언더우드국제대학 문화디자인경영학과) 이현경 (연세대학교 언더우드국제대학 문화디자인경영학과) 정호철 (연세대학교 언더우드국제대학 문화디자인경영학과)
저널정보
한국디자인트렌드학회 한국디자인포럼 한국디자인포럼 제26권 제1호
발행연도
2021.1
수록면
123 - 136 (14page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Background Recently, the K-pop goods market has been growing at a rapid pace as the consumption of various goods derived from K-pop music and culture has expanded. This study focuses on the growing idol goods market, which has yet to be systematically researched, and examines how the consumer psychology and consumer value of K-pop goods and their designs have changed over time. Methods To achieve the research objectives, we conduct in-depth interviews with fifteen K-pop fans selected from the first, second, and third generations and analyze the changes in the consumer psychology and consumer value of K-pop goods by generation. In the analysis, we organize the keywords shown in each interview into categorized codes and find common and distinct themes among the three generations of fans. Result Comparing the commonalities and differences in the characteristics of goods designs and in the themes that reflect the fans’emotions and behaviors between each generation shows the changes in consumer psychology and consumer value over time. Conclusion This study provides academic insights into the development of the K-pop goods market and fans’ perception of goods according to the trend at that time.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (8)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0