(연구배경 및 목적) 유휴공간에 대한 사회적인 관심은 증대하고 있으나 시설물들이나 부동산에 대한 관점에서만 접근하고 있어 유휴공간에 대한 체계적인 활용방안들이 미흡하다. 유휴공간이 기능을 잃고 버려진 건물이라는 일차적 관점에서 벗어나 보면 역사적인 상징성이나 사회 문화적인 의미, 지역사회의 기록 등이 남아있고 시대의 흔적이 남아있는 장소성을 바탕으로 현재와 미래를 연결시키는 역할을 하기 때문에 유휴공간은 발전되어야 할 가치가 있다. 문화재청에서는 지역의 역사·건축·문화적 가치를 가지는 폐간이역을 등록문화재로 지정하고 있다. 우리나라에서 폐간이역을 포함한 폐철도 시설 활용은 대부분 간이역시설 차원에서 소극적인 행태로 이루어지며 지역 재생을 찾기 위해 노력해야 할 필요가 있다. 이에 본 연구는 폐간이역을 대상으로 하여 유휴공간으로서의 발전 가능성을 찾는데 목적이 있다. (연구방법) 유휴공간과 폐간이역에 대한 이론적 고찰을 통하여 배경을 파악하고 향후 활용을 위해 평가의 방법으로 분석한다. 그중 문화유산으로 지정되어 있는 신촌역, 남평역, 원창역, 송정역, 반곡역, 구둔역, 남창역을 대상으로 활용도에 대해 연구하고자 한다. (결과) 대체로 문화적 요소보다는 물리적 요소에서 우수하다고 평가되었다. 신촌역, 송정역, 남창역은 접근성이 높아 물리적 요소 문화적 요소를 합산했을 때 비교적 높은 점수를 차지하고 있었고 관광 상품화 시킨다면 수익성이 있을 것으로 예상된다. 접근성이 떨어지는 곳들은 사람들이 많이 찾지 않아 보존성이나 심미성이 보다 나은 것으로 평가되었다. 철도 관련 부지를 포함한 유휴공간들은 더 이상 방치되거나 철거될 대상이 아닌 용도변경, 개조와 보수 등에 의한 방법으로 활용이 필요하다. (결론) 본 연구에서는 이런 구체적인 활용도를 도출하기 위해 문화유산으로 지정된 국내 폐간이역을 대상으로 물리적 요소와 문화적 요소의 활용도를 연구하였다. 유휴공간의 연구 및 사업이 활성화되고 있는 실정이다. 폐간이역을 대상으로 한 유휴공간 연구가 활발해질 필요가 있다. 폐간이역 부지는 지역주민에게는 커뮤니티 장소로, 타지역인에게는 기다림과 설렘의 옛 추억의 장소로 심상적 가치를 지니고 있어 활용가치가 더욱 높다. 폐간이역을 문화재로 존중하며 발전을 통해 지역주민들과의 공존 장소로 활용해야 하며 다양한 볼거리들의 참여로 지역의 역사와 함께한 폐간이역 공간을 더욱 가치 있게 활용할 것이다.
(Background and Purpose) Social interest in idle space is increasing, but the systematic utilization of idle space is insufficient as it is approaching only from the perspective of facilities and real estate. Moving away from the primary point of view of idle space as a functional and abandoned building, idle space is worth developing because it connects the present and the future based on historical symbolism, socio-cultural meaning, and community records. The Cultural Heritage Administration designates abandoned areas with local historical, architectural, and cultural values as registered cultural assets. In Korea, the use of abandoned railway facilities, including abandoned whistle stops, is mostly passive at the level of temporary facilities, and efforts need to be made to find local regeneration. Therefore, the purpose of this study is to find the possibility of development as an idle space for abandoned whistle stops. (Method) The background is identified through theoretical consideration of idle space and closed space station and analyzed by evaluation method for future use. Among them, we would like to research the utilization of Sinchon Station, Nampyeong Station, Wonchang Station, Songjeong Station, Bangok Station, Gudun Station, and Namchang Station, which are designated as cultural heritages. (Results) In general, it was evaluated as superior in physical factors rather than cultural factors. Sinchon Station, Songjeong Station, and Namchang Station were relatively high in terms of physical and cultural factors due to their high accessibility, and it is expected to be profitable if tourism is commercialized. Many places with poor accessibility were evaluated as having better preservation and aesthetics because many people visit them. Idle spaces, including railway-related sites, are no longer subject to be neglected or demolished, but need to be used in ways such as repurposed, renovated and repaired. (Conclusions) In this study, the utilization of physical and cultural elements was studied for domestic abandoned areas designated as cultural heritage in order to derive such specific utilization. Research and projects on idle spaces are being activated. There is a need to be active in idle space research on abandoned whistle stops. The site of the abandoned station is a community place for local residents and a place of old memories of waiting and excitement for other locals, making it more valuable to use. The abandoned whistle stops should be respected as a cultural asset and used as a place for coexistence with local residents through development, and the abandoned area with the history of the region will be more valuable with the participation of various attractions.