지방자치제도가 정착되면서 각 지방자치단체의 경제적인 자립도가 중요한 요소로 부각되었고, 각 지역에서는 지역의 산업 발전과 경제 활성화를 위하여 여러 가지 정책을 마련하고 있다. 특히 21세기 신성장 동력산업이라고 하는 문화콘텐츠산업 과 연계하여 지역의 경제적, 사회적 발전을 도모하고자 하고 있다. 다시 말해 문화콘텐츠산업은 지역 산업과 미래 발전을 위하여 경제적 가치를 창출할 수 있는 충분한 산업이라고 할 수 있는 것이다. 최근 몇 년간 많은 지자체에서는 지역문화 축제를 개최하고 있다. 문화체육관광부에 따르면 2일 이상 지역주민, 지역단체, 지방정부가 개최하고 불특정 다수인이 함께 참여하는 지역의 문화관광축제, 특산물축제, 문화예술제, 일반축제 등은 약 968여 개(2020년도 기준)에 이른다고 한다. 축 제의 종류에는 특정 계층만 참여하는 행사(경연대회, 가요제, 미술제, 연극제, 기념식, 시상식 등)와 단순 주민위안행사(경 로장치 등), 순수 예술행사(음악회, 전시회 등)가 있다. 기타 종합적인 축제로서의 성격이 약한 행사는 제외한 숫자이므로 이런 것을 모두 포함하면 몇 천개가 될 것이다. 이렇듯 축제가 우후죽순 생기다 보니 부실한 축제로 본래의 목적을 달성하 지 못하고 단발성행사로 그치거나 소멸되기도 한다. 문화콘텐츠산업의 기본속성은 아이디어 산업이다. 독창적인 콘텐츠와 모델을 통해 관광객들을 유인하고 축제를 인식시킴으로써 지역에서의 소비촉진과 지역의 산업발전이라는 목적을 달성할 수 있을 것이다. 이에 본 연구에서는 최근 지방자체단체에서 개최되고 있는 지역축제에 대하여 이해하고 캐릭터 마케팅을 중심으로 지역문화 축제의 활성화를 위한 방안들을 살펴보고자 한다.
As the local government system was established, the degree of economic independence of each local government emerged as an important factor, and each region is preparing various policies to promote the industrial development and economic revitalization of the region. In particular, it seeks to promote the economic and social development of the region in connection with the cultural contents industry, which is called the new growth engine industry in the 21st century. In other words, the cultural contents industry can be said to be an industry sufficient to create economic value for local industry and future development. In recent years, many local governments have held local cultural festivals. According to the Ministry of Culture, Sports and Tourism, there are about 968 local cultural and tourism festivals, special product festivals, cultural arts festivals, and general festivals held by local residents, local organizations, and local governments for more than two days and participated by a large number of unspecified people (as of 2020). Types of festivals include events (contests, music festivals, art festivals, theater festivals, commemorative ceremonies, awards ceremonies, etc.) in which only a specific class participates, simple resident comfort events (such as senior citizens), and fine arts events (concerts, exhibitions, etc.). It is a number excluding events that have a weak character as a general festival, so if it is included all of these, there will be several thousand. As such, as festivals occur, they do not achieve their original purpose as a poor festival, and they may end as a single event or disappear. The basic attribute of the cultural contents industry is the idea industry. By attracting tourists and recognizing festivals through original contents and models, the purpose of promoting consumption in the region and industrial development in the region can be achieved. Therefore, this study aims to understand the local festivals currently being held by local governments and to look at ways to revitalize the local cultural festivals, focusing on character marketing.