이 연구는 국내 등재학술지 게재논문의 연구 주제와 대상 미디어 종류를 중심으로, 2000~2018년까지 디지털 퍼블리싱 연구 흐름을 통합적으로 분석하는 것을 목적으로 한다. 이 메타분석은 주제 유형을 미디어, 산업, 유통, 생산과 기술, 수용자, 창작저술, 광고, 디자인 글꼴, UI디자인 등으로, 대상 미디어를 전자출판, 전자책, 웹진, 앱북, 웹소설, 웹툰, 웹콘텐츠로 구분하고 게재연도별로 분류했다. 또한 개별 논문들의 키워드들로 의미망 네트워크 분석을 실행하였다. 분석 결과, 디지털 퍼블리싱의 연구는 다양한 확대되지만 주제 유형에서는 산업·수용자·미디어에, 대상 미디어에서는 전자책·웹툰에 집중되었다. 전자책은 2000년부터, 웹툰은 2010년 이후, 웹소설은 2015년 전후로 증가되었다. 의미망 분석에서는 전자책, 웹툰, 앱북, 전자책단말기, 콘텐츠, 모바일미디어, 상호작용성, 종이책, 전자출판, 상호작용, 만족도, 사용성, EPUB 등이 중심 허브로서 역할하는 관계망들이 드러났다.
This study is a meta - analysis of the subject of domestic digital publishing research. The purpose of this study is to analyze the trends and trends of digital publishing from 2000 to 2018, focusing on the research topic of the thesis and the target media. The purpose of this study is to analyze the trends and trends of digital publishing from 2000 to 2018, focusing on the research topic of the thesis and the target media. This meta-analysis distinguishes theme types from media, industry, distribution, production and technology, audience, creative writing, advertising, design fonts, UI design, overseas publications, magazines, and libraries. Target media were classified into electronic publishing, e-book, webzine, appbook, web novel, webtoon, and web content and classified by publication year. In addition, keywords of individual articles were collected and semantic network analysis was performed. First, the study of digital publishing has been concentrated on e - book and webtoon in subject type, industry, audience, media, target media. Second, the number of e - books has steadily increased since 2000, and the number of Web novels has increased around 2015 since 2010. Third, the keywords of research that serve as central hubs in e - book, webtoon, appbook, e - book reader, contents, mobile media, interactivity, paper book, electronic publishing, interaction, satisfaction, usability, The networks were revealed.