대학의 수학과정에 필요한 학문목적 한국어를 습득하는 과정에서 학습자들이 가장 어려워하는 것이 쓰기와 관련된 활동이다. 학문목적 한국어 쓰기는 학습활동의 최종적인 결과물로 수업에 있어 과제로 부여되거나 평가의 역할을 하며 점수와 직접적으로 관련되기 때문이다. 대학에 재학 중인 유학생을 위한 쓰기 수업에서는 학습자의 자기주도적인 학습이 필요하다. 수강 후 다른 교과목의 수업에 적용할 수 있어야하기 때문이다. 학습자들은 쓰기와 관련된 활동에 어려움을 느끼며 어학기관과 달리 중간과정의 피드백 없이 스스로 결과물을 완성해야 하는 것에 부담을 느끼는 경우가 많다. 그러한 이유로 대부분의 학습자들은 쓰기 활동을 자기 주도적으로 수행하고 스스로 점검하고 통제하기를 바란다. 그러한 학습자의 요구에 따라 학습전략으로서 메타인지 전략을 부분적으로 학문목적 한국어 쓰기 수업에 적용했다. 메타인지 전략은 인지과정을 구조화하여 통제하고 규제하며 학습자가 스스로 학업을 계획, 통제, 점검, 수정, 평가한다. 따라서 학습자들은 자기 주도적인 학습을 수행할 수 있으며 학업 성취도는 비교적 높게 나타난다. 교양 한국어 쓰기 수업에서 메타인지 전략은 부분적으로 적용되었는데 계획, 수행, 점검, 평가의 단계로 진행되었다. 이 학습전략을 적용함에 있어 매 단계에서 가장 중요했던 것은 학습자 스스로의 자기 점검과 자기 평가이었다. 매 단계에서 학습자들은 자신의 학습 활동을 스스로 통제하고 점검하여 수정하는 작업을 거쳤다. 모든 단계는 사이버 캠퍼스에 올려 기록화하고 스스로 평가하도록 했으며 교수자의 개입은 최소화했다. 학기말에 조사한 결과, 57명의 학습자들은 수업 방식에 대해 56.1%인 32명이 매우 만족을 28%인 16명이 만족을 표했다. 보고서 프로젝트에 대해서는 78.9%인 45명이 매우 만족을 19.2%인 11명이 만족을 표했다. 메타인지 전략을 적용한 자기 주도적 학습에 대해 대부분이 학습자들은 긍정적으로 평가했다. 학습자들은 학습의 과정을 자신이 주도적으로 이끌었다는데 매우 만족했다. 학문목적 한국어 교육에 있어 메타인지 전략의 부분적인 적용이 효과적이었다는 점을 확인할 수 있었다.
According to the result of the Ministry of Justice, 86,310 international students study in Korea. This number is about seven times more than in 2003. In 2003, there were 1,2310 international students. Due to the rapid increase of international student, the necessity of the education of Korean composition for academic research has been remarkably increased. Notably, it is much in demand for those who are participating in research projects. Korean composition for research purpose plays the following roles in the academic life of international students. First, it helps students to organize acquired knowledge and information. Second, it enables them to complete assignments such as essays and journal articles. Third, it helps them to prepare successfully and actively participate in discussion and presentation. Fourth, it plays a critical role the assessment of their academic performance such as grades. However, the education of Korean for this purpose should not aim to teach them only to know grammatically correct writing. Students need to be able to plan, practice, assess, correct, and evaluate their writing by themselves. In the ISC program, the intensive program for the international students, at Sunkyunkywan University, the abilities mentioned above were essential. The writing course of this program was designed to foster students to self-initiated study so that they can use the abilities afterward. To do so, I applied the metacognitive strategy in the ISC writing program partially. The metacognitive strategy structuralizes and controls the cognitive process. In that way, students will be able to plan, regulates, correct, and evaluate one's writing. In doing so, their academic achievements were successful through conducting the self- initiated study. The metacognitive strategy was applied in an essay writing project after the midterm exam for planning, conducting, assessing, and evaluating one's writing. While applying this learning strategy, students' regulation and evaluation were crucial in each step. Students had an opportunity to regulate, reflect on, and correct their writings. Their progress on each step was recorded on the cyber campus. In this project, the instructor's intervention was purposefully minimized. The course evaluation at the end of the semester, among 57 students in two classes, 32 students (56.1%) reported very satisfied, and 16 students (28%) marked somewhat satisfied about the pedagogy. Regarding the essay writing project, 45 students (78.9%) reported very satisfied, and 11 students (19.2%) marked somewhat satisfied. Most of the students acknowledged the positive effect of the meta-cognitive strategy. Furthermore, they expressed their satisfaction with the fact that they were able to conduct it themselves. In conclusion, the results show that the meta-cognitive strategy is an efficient pedagogy in the education of Korean for academic research.