본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 문제행동수준에 따라 일반집단과 위험집단으로 구분하여 문제행동과 관련 변인과의 관계를 살펴보았다. 이를 위해서 한국아동패널 6차년도 자료를 활용하여 자료를 분석하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아변인(성별, 자아개념, 인지발달, 언어발달)과의 관계를 살펴본 결과, 성별과의 관계에서 일반집단은 외현화문제, 기타문제에서 남아가 여아보다높게 나타난 반면 위험집단은 내재화문제의 신체증상에서 여아가 남아보다 높게 나타났다. 자아개념, 인지발달, 언어발달과의 관계에서 일반집단은 낮은 정적상관을 보인 반면 위험집단은 외현화문제의주의집중문제가 높은 부적상관을 보였다. 둘째, 어머니변인(우울성, 양육스트레스, 양육태도)과의 관계를 살펴본 결과, 일반집단은 어머니의 우울성, 양육스트레스와 정적상관을, 온정적 양육태도와는부적상관을 보인 반면, 위험집단은 어머니 양육스트레스와 유아의 정서적 반응성, 불안/우울, 주의집중문제와는 정적상관을, 온정적 양육태도와 유아의 위축과는 부적상관을 보였다. 셋째, 또래관계와문제행동과의 관계를 살펴본 결과, 일반집단은 또래관계와 문제행동과의 상관관계가 없는 반면 위험집단은 주의집중문제와 외현화문제가 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 유아의문제행동 수준에 따라 유아의 유아변인, 어머니변인, 또래관계변인 간의 관계가 다름을 시사한다.
The purpose of this study was to analyze the relationship between the relevant variables as separate clinical group and associate clinical group depending on the level of behavior problems on 5-year-old children. This study was performed using the 6th Panel Study on Korean Children by Korea Institute of Child Care and Education. The results were as follows: First, the result of analyzing to be related with children’s relations’ variation(gender, self-concept, cognitive development, language development), the general population showed boys was higher than girls in externalizing problems and the other problems. The risk population showed girls was higher than boys with internalizing problems in the sub-factors of physical symptoms. In relation to self-concept, cognitive development, language development, the general population showed no correlation, the risk population showed negative correlation. Second, the result of analyzing to be related with Mothers’ relations’ variation (depressive, parenting stress, parenting attitude), the general population showed positive correlation in depressive of mother, parenting stress, compassionate parenting attitude and behaviors problems. The risk population showed negative correlation in parenting stress and emotional response, anxiety/ depression, attention problem. Third, the general population showed no correlation of peer relationship and behaviors problems. The risk population showed correlation in attention concentration and externalizing problems. Those findings suggested that the relationship is different between young children variable, mother variable and peer relationship variable depending on problem behavior level of children.