본 연구에서는 청소년기 스트레스가 우울증에 미치는 부정적 효과를 일상활동경험 차원에서 완화할 수 있는 방법을 모색하고자 우울증에 대한 스트레스와 일상활동 심리상태의 주효과 및 상호작용 효과를 살펴보았다. 일상활동 심리상태(긍정정서, 부정정서, 플로우)를 일상환경에서 활동이 일어나는 순간에 측정하기 위해 경험표집법(Experience Sampling Method)을 사용하여 하루에 6회씩 4일간 총 24회씩 반복측정하였다. 연구대상은 서울 경기 소재 2개 중학교에서 편의표집한 1, 2, 3학년 남학생 39명, 여학생 62명이다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학업, 컴퓨터, 소극적 여가, 생활유지 활동 중의 긍정 혹은 부정정서상태가 스트레스와 유의한 관계가 있었으며, 학업, 컴퓨터, 소극적 여가 활동 중의 긍정 혹은 부정정서상태와 플로우상태가 우울증과 유의한 관계가 있었다. 둘째, 우울증에 대한 성의 효과를 통제한 상황에서 스트레스와 일상활동 심리상태는 우울증에 대해 유의한 주효과 및 상호작용 효과가 있었다. 대화, 소극적 여가, TV보기 활동 중 긍정정서상태와 학업, 컴퓨터, 대화, 소극적 여가 활동 중 플로우상태가 우울증에 대한 유의한 주효과가 있었으며 학업 중 플로우상태, 컴퓨터와 대화 중 긍정정서상태가 우울증에 대해 스트레스와 상호작용 효과가 있었다. 결과는 일상활동경험 차원에서 청소년기 우울증 문제해결을 위한 방안 모색의 관점에서 논의되었다.
This study investigated main and interaction effects of stress and daily activity psychological states (positive affect, negative affect, flow) on depression among adolescents. Experience Sampling Method(ESM) was used to measure psychological states in 8 types of daily activities including schoolwork, exercise, active leisure, computer, passive leisure, conversation, watching TV, and maintenance activities. Thirty eight boys and 62 girls in middle schools located in Seoul and Keongki area participated. They reported their psychological states across daily activities six times a day for 4 days, totaling 24 times using ESM. Findings are as follows. First, positive or negative affect states during schoolwork, computer, passive leisure, or maintenance activities are significantly correlated with stress. Positive, negative affect states or flow states during schoolwork, computer, or passive leisure activities are significantly correlated with depression. Second, controlling gender differences, stress and daily activity psychological states had main or interaction effects on depression. Findings are discussed in exploring solutions of adolescent depression using daily activity experiences.