연구목적 : 본 연구는 일 상급종합병원에서 운영 중인 가정간호사업에 대한 만족도 및 가정간호사업기반 원격의료에 대한 요구도와 운영방식, 원격의료가 가능한 가정간호 활동서비스를 파악하여 가정간호사업 기반 원격의료 서비스모델을 구축하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구방법 : 2016년 11월 14일부터 2016년 12월 12일까지 총 150부의 설문지를 배부, 수거하여 그중 136명의 주 돌봄 제공자와 10명의 가정전문간호사 설문지를 SPSS 23.0으로 분석하였다. 연구결과 : 가정간호서비스에 대한 만족도는 5점 척도에 평균 4.81점이었으며, 가정간호사업기반 원격의료에 대한 요구도는 5점 만점에 주돌봄제공자 평균 3.89, 가정전문간호사 평균 3.86이었고, 주로 사용하는 스마트 기기는 스마트 폰이었고, 원격의료 서비스 방법으로는 영상통화, 원격의료 제공 시 수가는 대면진료의 50%~31%로 응답하였고, 원격의료 의사는 담당 주치의, 원격의료 간호사는 가정전문간호사를 선호하였다. 원격의료 적용 가능한 가정간호 활동서비스는 4점 만점에 주 돌봄 제공자 평균 3.16, 가정전문간호사 평균 3.17으로, 기본간호영역의 건강상태 파악 및 관찰, 치료적 간호영역의 욕창간호 및 치료, 교육 및 훈련영역의 고/저 혈당 시 응급처치, 상처소독법, 감염증상 판별법, 기구소독법, 상담영역의 환자상태 상담, 재입원 상담, 그리고 기타영역의 가정간호 재의뢰, 검사처방, 처치처방, 약처방 및 용량조절이었다. 다음과 같은 연구결과를 가정간호사업 기반 원격의료 서비스 모델에 적용하였다. 주돌봄제공자는 원격의료를 통하여 병원 방문과 의료비용을 줄일 수 있어 원격의료가 유익할 것이라 판단하였으며, 가정전문간호사는 원격의료로 의료비용 절감 등의 유익성을 높게 판단하여 가정간호사업에 원격의료 도입을 적극 검토할 필요가 있다고 하였다. 결론 : 가정간호사업기반 원격의료 시행 시 의료진과의 즉각적인 연결과 응급처치 제공을 가능하게 하여 비 계획된 재입원을 감소시키고, 가정간호 재의뢰를 위한 불필요한 내원 등을 줄일 수 있을 뿐만 아니라, 실시간으로 활력징후 및 혈당과 같은 신체계측 자료 전송을 영상통화 함으로써, 연속적이고 즉각적인 간호(primary care)가 이루어지게 하고, 모바일 교육자료 및 건강정보를 실시간 제공하여 가정간호 대상자와 주돌봄제공자의 건강관리 능력을 향상시킬 수 있다. 이러한 원격의료를 활용한 가정간호 모델은 거동이 불편하고 고령으로 치료의 어려움을 겪고 있는 만성질환이 많은 가정간호대상자의 치료과정에 중요한 역할을 할 수 있을 것이다.
Objective: This study aimed to build a feasible telemedicine-service model in home healthcare by investigating customer satisfaction of current home healthcare, assessing the need and preferred operational style and identifying applicable activities of home healthcare telemedicine. Methods: This descriptive study used a standardized questionnaire. From November 14 to December 12, 2016; 136 primary caregivers and 10 advance practice nurses responded to the survey. Statistical analysis was performed using SPSS 23.0. Results: Satisfaction with current home healthcare scored 4.81 (of 5). Primary caregivers identified the need for telemedicine with a score of 3.89 (of 4) and advance practice nurses with 3.86. Smart phones were the major device preferred and video talk was the most preferred method for telemedicine. The majority of respondents thought it would be appropriate to pay between 31 and 50% of the cost of an in-person visit for telemedicine at home, and wanted their primary physician and advance practice nurse to conduct the telemedicine. Preference for activities applicable for telemedicine scored 3.16 (of 4) on average by primary caregivers and 3.17 by advance practice nurses. The average, 3.2, was the cut point for finalizing the model; health-status assessment, pressure-ulcer treatment, emergency care of high/low blood sugar level, wound dressing, identifying infections, instrument sterilization, patient condition consulting, the need for rehospitalization, re-referrals to home healthcare, adjusting prescriptions, treatment, and medication. Caregivers responded that telemedicine could be beneficial to diminish the number of hospital visits and lower costs; advance practice nurses responded that adoption of telemedicine is necessary for home healthcare to reduce medical costs. Conclusion: Telemedicine, combined with home healthcare, enables patients to easily connect with medical experts in hospitals who can provide first aid to patients, which would reduce unplanned or unnecessary rehospitalizations. Real-time physical data through video talk can help prompt care for the patient. Timely information with mobile guidance will consistently enhance self-care for home healthcare recipients. This telemedicine model would benefit most vulnerable immobilized patients with chronic diseases and provide high-quality care for home healthcare recipients.