본 연구의 목적은 고등학생이 지각한 부모진로지지가 진로결정수준에 영향을 미치는 과정에서 고등학생의 직업가치관, 진로결정 자기효능감의 매개효과를 살펴봄으로써 고등학생의 진로선택에 도움을 주기 위한 구체적인 개입 방안을 마련하는 것이다. 연구대상은 부산․경남지역에 소재한 인문계 고등학교에 재학 중인 1학년 학생 409명이며 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 통해 빈도분석, 기술통계 산출, Pearson 상관분석, 확인적 요인분석을 실시하였다. 측정변인 간의 인과적 관계를 살펴보기 위해 구조모형을 검정하였고, 측정변인들 간의 총효과와 직․간접효과를 살펴보았다. 이상의 연구방법에 따라 수행된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 부 정보적지지와 고등학생의 진로결정수준 간의 관계를 진로결정 자기효능감이 완전매개 하였다. 둘째, 모 정서적지지와 고등학생의 진로결정수준 간의 관계를 진로결정 자기효능감이 부분매개 하였다. 셋째, 부 정보적지지와 고등학생의 진로결정수준 간의 관계 및 모 정서적지지와 고등학생의 진로결정수준 간의 관계에서 내적 직업가치관과 진로결정 자기효능감의 이중매개효과가 나타났다. 넷째, 고등학생의 진로결정수준에 영향을 미치는 각 변인들의 총효과는 진로결정 자기효능감, 모 정서적지지, 내적 직업가치관, 부 정보적지지 순으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 본 연구는 고등학생의 진로결정수준에 영향을 미치는 환경적 변인과 개인 심리 내적 변인 간의 인과적 관계를 규명하였다. 또한 부 정보적지지는 진로결정수준에 내적 직업가치관과 진로결정 자기효능감을 통해 간접적인 영향을 미치고, 모 정서적지지는 진로결정수준에 직접적인 영향을 미치면서 내적 직업가치관과 진로결정 자기효능감을 통해 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타난 결과를 통해, 부모가 각각 자녀의 진로결정수준에 어떠한 변화 과정을 거쳐 영향을 미치는지를 확인하였다.
This study aims to examine the mediating effects of high school students' work value and career decision self-efficacy on their parent career support process. The data of 409 humanities high school students in their freshman year, living in Busan and Kyungnam provinces were collected for the study. The major findings of this study were as follows: First, fathers' information-related support did not have a direct impact on high school students' career decision status; however, it had an indirect affect through the mediating variable of career decision-making self-efficacy. Second, mothers' emotion-related support had a direct impact on high school students' career decision status as well as indirect affect through the mediating variable of career decision-making self-efficacy. Third, the relationship between fathers' information-related support and mothers' emotion-related support with high school students' career decision status indicated a double mediating effect of intrinsic work value and career decision-making self-efficacy. Fourth, the total effect of each variable affecting the career decision status of high school students was in the order of career decision-making self-efficacy, mothers' emotion-related support, intrinsic work value and fathers' information-related support. The results of this study elucidate a causal relationship between environmental variables and internal psychological variables affecting the career decision status of high school students. In addition, the results that both fathers' information-related support has an indirect effect and mother' emotion-related support has a direct and an indirect affect (mediated by intrinsic work value and career decision-making self-efficacy) on the career decision status suggest differences in parents effects on their child's career decision status.