1517년 마르틴 루터는 타락한 교회를 쇄신하고자 종교개혁을 선언하였다. 종교개혁 이후 500년이 지났으나 기독교의 영향력 회복이 절실한 대한민국 교회의 상황은 당시와 크게 다르지 않다. 종교개혁의 핵심적 가치는 성경의 권위를 회복하는 것이며 이를 통해 타락한 교회를 쇄신하고 교회와 신앙의 공공성 확대와 하나님 나라 확장을 모색하자는 움직임이다. 더 나아가 루터가 주장한 종교개혁은 종교가 중심이 되는 성경적 세계관, 정치, 경제, 사회, 문화 등 다양한 가치체계를 향한 새로운 변화의 출발점이다. 한국의 교회는 종교개혁 500주년을 맞아 ‘종교개혁 신앙과 신학’의 정신을 재확립하고 성경적 교회로 새 출발해야 할 것과 예수 그리스도 안에서 한 몸을 이루어 세계 복음화의 사명을 수행해야 할 책임에 대한 목소리를 높이고 있다. 이를 실천하기 위해서 먼저 ‘오직 성경만으로’라는 정신으로 신앙을 바로 세우고, 성경적 교회가 되기 위해 훈련해야 한다. 왜냐하면 하나님 의 말씀은 무오하며, 충분하기 때문이다. ‘종교개혁의 신앙과 신학’은 곧 하나님의 영광을 위한 것으로 하나님을 알고, 그 분을 경배하는 것으로 귀결되며, 종교개혁의 방향과 지침을 위한 도구는 성경이 되어야 한다. 그리고 교회가 교회다워지기 위해서는 하나님의 절대 주권의 중심 원리에 그 신학적 근거를 두어야 한다. 구체적인 차원에서의 실천을 위해 정의와 화해를 이해할 필요성이 있다. 성경적 차원에서 정의와 화해는 하나님의 말씀에 대한 순종과 실천의 차원에서 정의된다. 그리고 선교신학적 차원에서 정의와 화해는 인간관계, 사회, 문화, 정치, 경제, 교육 등 세상의 다양한 영역에서 겸손한 행위를 통해 모범을 보이는 것으로 이해된다. 즉, 화해는 ‘포용과 경계를 허물기’에서 출발하며, 정의는 ‘하나님의 영광’에 출발점을 두며, 이 둘은 지상에서 하나님 나라의 현현이 되어야 한다. 더불어 종교개혁의 차원에서 정의와 화해는 하나님께로부터 기원하며, 그 분으로부터 권세를 인정받음으로써 정의와 화해의 실천은 가능하고, 하나님의 말씀 실천과 영광을 위한다는 차원에서만 정의와 화해를 실천하고 이해할 수 있다. 종교개혁 이후 선교 패러다임은 다양해졌으며, 계몽주의 패러다임의 영향력으로 인해 교회의 영향력은 약화되었다. 이러한 교회의 위기 속에서 교회는 종교개혁의 핵심가치인 영성을 통해 정의와 화해를 실천함으로써 교회의 영향력을 회복해야만 한다. 또한 포용의 능력을 강조함으로써 영성을 회복하고, 통전적 선교 안에서 정의와 화해를 또한 실천해야 한다. 종교개혁의 정신을 통해 교회는 자신의 본질에 대한 새로운 시각을 가져야 한다. 인공지능 시대를 맞이한 한국교회는 종교개혁의 정신을 이어 받아 성경에 기초한 정의와 화해를 통해 기독교의 영향력을 회복해야만 할 뿐 아니라, 미래 사회 속에서 이를 통해 다양하고 급속하게 변화되고 있는 선교현장에 대한 선교적 방향성을 바로 잡아야 할 것이다. 다시 말해 교회는 하나님 나라 확장을 위해 세상을 향해 도전하고, 말씀과 기도를 통해 자기를 표현하며, 개인의 영적 성장을 통해 역동적인 삶을 추구해야 한다. 그리고 교회는 선교 현장을 향해 정의와 화해의 제 목소리를 낼 수 있어야 하며, 종교개혁의 신앙과 신학에 근거하여 이를 실천해야 할 것이다.
In 1517, Martin Luther declared a religious reformation to reform the depraved churches. After 500 years of the Reformation, the situation in the Korean churches which need to acutely restore the influence of Christianity is not very different than that time. The core value of the Reformation is to restore the authority of the Bible, and it is a movement to seek for reforming the depraved churches, extending the publicness of churches and faith, and expanding the Kingdom of God through this. Furthermore, Luther’s reformation is the starting point for new changes toward diverse value systems, such as the biblical worldview, politics, economy, society, and culture, where religion becomes central. As the Korean Church marks the Reformation’s 500th anniversary, it is raising its voice on re-establishment of the mind of ‘faith and theology of the Reformation’, the new start as the biblical church, and the responsibility of fulfilling mission for evangelization of the world by forming one body in Jesus Christ. In order to practice this, Churches must establish faith with the spirit of ‘by Scripture alone(Sola Scriptura)’, and train herselves to become the biblical church because the word of God is inerrant and sufficient. ‘The faith and the theology of the Reformation’ is for the glory of God, and concludes in knowledge of and worship Him, and the tool for the direction and guidelines of the Reformation must be the Bible. In addition, in order for a church to become the church, it have to base its theological foundation on the central principle of the absolute sovereignty of God. Therefore, there is a need to understand justice and reconciliation in order to practice in a specific level. In the biblical perspective, justice and reconciliation are defined as obedience and practice of the word of God. In the missiological perspective, they also are understood to set an example with humble behavior in various areas of the world like relationships, society, culture, politics, economics, and education etc. In other words, reconciliation starts with ‘magnanimity and the destruction of the vigilance’, and justice places on a starting point in the glory of God, of course they must be the manifestation of the kingdom of God in this world. In addition, justice and reconciliation in the view of the Reformation originated from God, their practices are possible by being recognized the power from Him, and they can be practiced only for the sake of the practice of the word of God and glory of God. Since the Reformation, mission paradigm has been diversified, and the influence of the church has weakened because of the influence of the Enlightenment. In this church crisis, the church has to recover the influence of the church by practicing justice and reconciliation with spirituality , namely the core value of the Reformation. By emphasizing the power of magnanimity, the church must restore spirituality, and also practice justice and reconciliation in the holistic mission. The church must have a new perspective on its essence through the spirit of the Reformation. The Korean church in the era of artificial intelligence has to recover the Christian influence through justice and reconciliation based on the Bible with the spirit of the Reformation, and set the missionary direction for mission fields, which variously and quickly change in the future society, through the spirit of the Reformation. In other words, the Korean church must challenge the world for the expansion of the Kingdom of God, express herself with the word of God and prayers, and pursue a dynamic life through personal spiritual growth. The Korean church must be able to make a voice of justice and reconciliation toward the mission fields, and practice them based on the faith and theology of Reformation.