본 연구는 중등교사의 직무만족도에 영향을 미치는 요인들이 무엇인지 분석하고자 수행되었다. 이를 위해 중등교사의 개인 특성(성별, 직책, 경력), 환경 특성(학교급, 근무지역), 교사효능감(개인차원: 소명감, 교수학습; 조직차원: 동료관계, 학교조직)이 직무만족도(직무관계, 보상체계, 근무환경)에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구결과를 보면, 첫째 중등교사의 개인 특성․환경 특성보다는 교사효능감이 중등교사의 직무만족도에 보다 강력한 영향을 미치는 요인이었다. 둘째, 교사효능감의 두 차원 중 개인차원이 중등교사의 직무만족도에 보다 강력한 영향을 미치는 요인이었다. 셋째, 중등교사의 환경 특성보다는 개인 특성, 즉 중등교사의 직책, 경력이 보다 중요한 직무만족도 영향요인으로 나타났다. 넷째, 중등교사의 교사의 환경 특성 중 국공립(학교설립) 여부가 유의미한 변인으로 나타났는데, 그에 대한 원인을 살펴보는 후속연구가 필요할 것으로 본다. 이상의 내용을 바탕으로 중등교사의 직무만족도 제고를 위해 교사효능감 특히 개인차원의 교사효능감, 즉 중등교사의 소명감 및 교수학습 효능감을 높이기 위한 방안 마련이 우선되어야 할 것이라는 점을 시사 받을 수 있다.
This study was executed to analyze the factors influencing secondary-school teachers’ job satisfaction. To do so, the effect of secondary-school teachers’ individual characteristics (sex, position, experience), their environmental characteristics (school level, working region), and their teacher-efficiency (individual level: sense of calling, teaching-learning; organization level: colleague relationship, school organization) was investigated on their job satisfaction. The results of this study were as follows: firstly, their teacher-efficiency had a stronger effect on their job satisfaction than their individual and environmental characteristics did. Secondly, of the two levels of teacher efficiency, individual level affected more strongly on their job satisfaction than organization level did. Thirdly, their individual characteristics were more important factors influencing their job satisfaction. Finally, from the environmental characteristics, whether they worked at public or private schools was a meaningful variable, which needs a succeeding study. Conclusively, this study suggests that to improve secondary school teachers’ job satisfaction, it is urgently required to strengthen their teacher-efficiency from individual level, so to speak, sense of calling and teaching-learning.