이 연구는 유아의 자기조절력과 유치원 적응행동이 집단게임놀이를 통해 향상될 수 있는지를 검증하기 위해 고안되었다. 이 연구의 대상은 D광역시에 위치한 유치원의 만 5세아로, 20명은 집단게임놀이를 실시하는 실험집단으로, 20명은 신체활동놀이를 실시하는 비교집단으로 선정하였으며, 20명은 통제집단으로 구성하였다. 각 그룹의 실험처치는 총 9주(주 2회) 동안 총 16회기에 걸쳐 실시하였다. 이 연구의 사전, 사후검사는 자기조절력 검사와 유치원 적응행동 척도를 사용하여 측정하였다. 그리고 통계적 분석은 SPSS 19.0 program을 활용하여 공분산 분석(ANCOVA)을 실시하여 프로그램의 효과를 검증하였다. 이 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 집단게임놀이를 실시한 실험집단과 신체활동놀이를 실시한 비교집단 모두 유아의 자기조절력 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 특히, 집단게임놀이를 실시한 집단이 신체활동놀이를 실시한 집단에 비해 전반적으로 효과가 더 높았다. 둘째, 유아의 유치원 적응행동 향상에 집단게임놀이를 실시한 실험집단과 신체활동놀이를 실시한 비교집단 모두 효과가 있는 것으로 나타났다. 특히, 신체활동놀이보다 집단게임놀이를 실시했을 때 전반적으로 효과가 더 높았다.
This study sought to verify whether young children's self-regulation and adaptive behaviors in kindergarten could be improved through group game play. The subjects of the study consisted of five-year-old kindergarteners in D Metropolitan City. Pre- and post-tests for this study were conducted using a self-regulation assessment and a scale of adaptive behaviors in kindergarten. In addition, ANCOVA was carried out using the SPSS 19.0 program in order to statistically prove the effect of the program. The research findings and conclusions were as follows: First, both the experimental group which had participated in group game play and the comparison group which had engaged instead in physical activity play showed improvement in terms of their self-regulation. Second, both the experimental group and the comparison group showed improvement in adaptive behaviors in kindergarten.