본 연구는 아동변인에 따라 인지, 행동, 정서 자기격려에 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 연구대상은 초등학교 4-6학년 1008명이었다. 아동의 자기격려 척도를 실시하여 자료를 수집하였다. 자료 분석은 Cronbach α를 산출하고, t-검증과 일원변량분석을 실시하였다. 본 연구에서 밝혀진 결과는 첫째, 여학생이 남학생보다 전체적으로 인지적, 행동적, 정서적 자기격려를 더 많이 하는 것으로 나타났다. 하위범주별로 살펴보면, 여학생이 남학생보다 우월에의 추구, 내적 보상에 대한 기대, 언어적 강화, 도전과 문제해결적 시도, 이완활동, 존귀감의 자기격려를 더 많이 사용하고 있었다. 둘째, 남학생의 경우 인지적 자기격려 하위변인 중, 자기에 대한 긍정적인 생각에서만 6학년이 5학년에 비해 더 높았다. 여학생의 경우, 자기격려 전체 변인들의 경우 인지적, 정서적 자기격려 전체에서 6학년이 5학년에 비해서 더 높았다. 하위범주별로 살펴보면, 자기에 대한 긍정적인 생각, 내적 보상에 대한 기대, 불완전에 대한 수용, 이완활동, 대인활동에서 6학년이 5학년에 비해 더 높았다.
The purpose of this study was to test differences in cognitive, behavioral, emotional self-encouragement by gender and grades. The participants were 1008 students (boy: 507, girl: 501) in 4th, 5th, and 6th grades. The Self- Encouragement Scale was administered to th participants. The collected data were analyzed through t-test and ANOVA. The results of this study were summarized as follows: First, girls showed higher total scores of cognitive, behavioral, and affective self-encouragement than boys. Look at sub-variables, the girls used more in the pursuit of superiority, the expectations for internal compensation, verbal strengthen, challenge and attempt on solving the problem, relaxation activities, and sense of honor than boys. Second, for boys, 6 grades was higher than 5 grades in positive thinking about his own out of cognitive self-encourage only. For girls, six grades was higher total scores in cognitive and emotional self-encouragement than grade 5. Look at sub-variables, 6th grades was higher in positive thinking about her own, the expectations for internal compensation, acception for imperfection, relaxation activities, and personal relation activities than 5th grades.