본 논문은 新국가발전 패러다임인 녹색성장의 지배담론과 21세기 메가 트렌드 중 하나인 ‘융합’, 그리고 ‘그린광고의 표현전략’에 관한 것이다. ‘녹색 옷을 입은 광고’에 IT, BT, NT, ST 등 다양한 융합을 적용하여 그린융합광고 표현전략의 바람직한 방향성을 제시하고 향후 발전 가능성을 갖도록 하는 데 목적이 있다.
이론적 배경으로는 녹색성장, 융합, 통섭의 개념과 인식, 그리고 특징 등의 이론적 토대와 선행연구를 조사 하였고 국내·외 녹색캠페인, 광고표현전략 프로세스 등에 대해 연구 하였다.
본론에서는 최근에 집행된 인쇄매체광고 중 ‘그린 개념’이 융합된 제품, 기업이미지, 이벤트 홍보, 공익광고의 표현전략 사례와 크리에이티브, 접근방식, 방법론 등을 파악하여 조사, 분석하였다.
본 연구의 결론은 현 시대정신인 ‘녹색성장’을 위해 그린융합광고의 지속적인 활성화와 그린마케팅, 사회마케팅을 도입하여 목표집단을 세분화, 전문화, 캠페인화 하며 구체적 대안과 혜택, 그리고 고객만족적 보상과 재미가 필요하다는 것과 편재(偏在)된 기존의 크리에이티브 보다 ‘타 분야에서새롭게 발굴된 융합 크리에이티브’를 통해 표현전략의 폭을 넓히고 또 차별화 해야 한다는 것을 강조 하였다.
This study is concerning‘Green Growth,’ one of the New National Development Paradigms,‘Convergence,’one of mega- trends in the 21st Century and‘Strategy on Expression for Green Advertisements.’ The purpose of this study is to present a valuable directivity for green convergence advertisement by applying diverse convergence trends in IT, BT, NT, and ST to‘advertisement in green,’ and to provide future development potential.
As theoretical backgrounds, green growth, convergence, and concept / recognition / characteristics of consilience have been studied and also the process of advertisemen expression strategy has been researched.
In the main body, case studies on products, corporate images, marketing events, and public advertisements which are made based on‘Green Concept,’and published recently in printed media have been made, and their creativity, approaches and methodologies have also been studied and analyzed.
In the conclusion, the study emphasizes that the green convergence advertisements need to be activated continually for the sake of‘Green Growth,’a keyword of the time, that more materialized plans, benefits, and compensation/fun for customer satisfactions need to be devised and offered through subdivision of target groups, specialization, and making campaigns by introducing green marketing and social marketing techniques. The study also stresses that the expression strategy needs to be enhanced and differentiated by using new convergence creativity newly developed in other fields rather than current compartmentalized creativity activities.