한국의 탈춤은 춤․대사․음악의 3요소로 구성되는데, 그중에서도 음악은 춤의 반주로 사용되는 반주음악과 대사 중에 나오는 노래로 구분할 수 있다. 탈춤의 춤과 대사는 일찍이 관심있는 학자들의 연구와 채록활동을 통해 그동안 많은 연구논문과 저서들이 발표되었지만, 음악에 관하여는 최근에 임혜정과 이진원이 발표한 논문 외에 필자가 출간한 『탈춤음악본총서 1․2․3』권이 고작이다.
따라서 본고는 탈춤음악 중 필자가 직접 전승 및 연주활동에 참여하고 있는 황해도탈춤을 중심으로 반주음악의 전승실태와 선율구조의 특징 및 연주기법에 대하여 알아보고, 대사 중에 연희자들이 부르는 노래의 선율구조에 대하여 살펴보고자 한다.
먼저 반주음악의 전승실태에 관해서는, 6.25전쟁 후 월남한 예술인을 통해 명맥을 이어온 황해도피리가락이 오선보를 활용한 그룹지도를 통해 현재 봉산탈춤․강령탈춤․은율탈춤 등 황해도탈춤의 반주음악악사들에게 전승되어 연주되고 있을 뿐만 아니라, 2000년부터는 한국예술종합학교 전통예술원을 비롯한 서울지역 주요대학 국악과의 피리전공자들을 대상으로 열린 하계강습을 통해 서도풍류라는 연주곡목으로 전승되어 연주회장에서 수회 발표되기도 하였다. 이러한 황해도탈춤의 반주음악은 피리2·대금1·해금1·장고1·북1·징1 등 모두 6명으로 구성된 삼현육각편성으로 연주되고 있지만, 편의상 쌍피리와 타악기의 편성으로 연주하기도 하며, 놀이의 흥을 돋우기 위해 길놀이 및 몇몇 과장에서는 태평소와 타악기만으로 연주하기도 한다.
현재 연주되고 있는 황해도탈춤의 반주음악에는 해주가락․재령가락․은율가락 등이 있는데, 해주가락과 재령가락은 봉산탈춤과 강령탈춤의 전 과장에서 반주음악으로 연주되고 있으며, 특히 해주가락 중 타령은 은율탈춤공연에서도 연주되고 있다. 반면 은율가락인 긴염불은 은율탈춤공연에서만 제한적으로 연주되고 있는 실정이다. 또한 연주기법에 있어서 해주가락의 경우 서도소리의 창법이 묻어있지만, 재령가락과 은율가락의 경우에는 연주기법은 해주가락의 특징을 적용하되 선율구조는 「솔-라-도-레-미」로 되어있다.
다음으로 황해도탈춤에서 연희자들이 부르는 노래의 선율구조를 살펴보면, 강령탈춤에 나오는 물레타령이 유일하게 수심가토리이고 경토리가 가장 많으며, 육자백이토리와 메나리토리의 곡이 골고루 분포되어 있다. 또한 경토리로 되어있는 곡의 일부는 창법에 있어서 서도소리의 창법을 적용하기도 한다.
Hwanghaedo Mask Dance Music could be preserved till today because of devotional endeavors of Pak Tong-sin, Kim Yŏng-t'aek, and Yang So-un.
Hwanghaedo mask dance music is divided into the instrumental accompaniment music and songs that are sung by performers. The accompaniment music is divided into Pak Tong-sin's Hwanghaedo p'iri Tunes that are performed in Pongsan t'alch'um, Kangryŏng t'alch'um, and Ŭnyul t'alch'um, and Kim Yŏng-t'aek's Ŭnyul Tunes and t'aep'yŏngso Tunes that are played in Ŭnyul t'alch'um. Songs were transmitted from Yang So-un to all of three organizations preserving Hwanghaedo mask dance and 68 songs survive.
Hwanghaedo p'iri Tunes consists of Haeju tunes - yŏmbul, t'aryŏng, and kukkŏri - that were transmitted to from Chŏng Mŏk-tong and Yi Ho-yun and Chaeryŏng tune - t'aryŏn sinawi - that Pak adopted from Chaeryŏng p'iri players. These pieces are played throughout the entire acts in Pongsan t'alch'um and Kangryŏng t'alch'um and t'aryŏng is played in Ŭnyul t'alch'um. Among Kim Yŏng-t'aek's Ŭnyul Tunes and t'aep'yŏngso Tunes, kin yŏmbul, chajin tomburi, tol changdan, and ŭnyul kut changdan are played as accompaniment music of Ŭnyul t'alch'um.
Hwanghaedo p'iri Tunes, that were transmitted to the writer from Pak Tong-sin, are still in the process of transmission to the next generation throughout courses in the Korean National University of Arts and special summer courses in every other year. Besides, it became an independent instrumental genre to be performed on the stage being recognized as sŏdo p'ungnyu.
The accompaniment music of Hwanghaedo mask dance are divided into three categories according to it musical frames. The first is Haeju karak that consist of “sol-(la)-re -mi”; yŏmbul, t'aryŏng, and kukkŏri are haeju karak. Second, the scale is formed with “sol-la-do-re-mi” including t'aryŏng karak, t'aryŏng sinawi, ŭnyul karak, kin yŏmbul, and t'aep'yŏngso karak, chajin tomburi, tol changdan, and ŭnyul kut changdan. Third, the scale is formed with “la-do-re-mi-sol.”
The instrumentation of the accompaniment music of Hwanghaedo mask dance should be samhyŏn yukkak; however, only Pongsan t'alch'um is accompanied with Samhyŏn yukkak; Kangrŏong t'alch'um only with two piri and one taegŭm; Ŭnyul t'alch'um with two p'iri and one t'aepyŏngso.
Performing techniques of p'iri, witch is the main instrument of the accompaniment music, can be discussed with the three main techniques. The first technique is the "throat technique" which is expressing a little lower tone than "re" as a staccato on the first hole. The second technique is expressing "re" by holding the reed deeply vibrating the pitch deeply on the second hole. The third technique is expressing the pitch of the back hole with the long sustentation and vibration at the end. These techniques not only appear in Hwanghae-do piri Tunes but also Ŭnyul Tunes.
Songs that are sung in Hwanghaedo mask dances are divided according to dances and categorized according to their tori, regional styles. If the scale of a song is the same as "sol-la-do-re-mi" or "la-do-re-mi-sol", it is kyŏng t'ori. If the scale of a song is the same as "mi-la-ti-do-re" with the characteristic "ti", it is yukchabaegi t'ori. "Mi-sol-la-do-re" is known as menari t'ori, and "re-la-do" or "la-mi-sol", which is perfect fifth above "re-la-do", is susimga t'ori. Some of non-harmonic tones - for example, passing tones, neighboring tones, and escape tones - may appear.
Among sixty-eight pieces that are sung in Hwanghaedo mask dance, thirty-five pieces are kyŏng t'ori. which is more than a half, twenty one pieces are yukchabaegi t'ori, which is 1/3 of the entire, ten pieces are in menari t'ori, one is susimga t'ori, and one is p'yŏng sijo.
As utilizing the staff notation instead of the oral transmission, the system of transmission became more efficient and it made the group lecture possible; and thus, Hwanghaedo p'iri Tunes, which were in danger to be lost, have been popularized in the traditional music society. In addition, it became rigid not only as the accompaniment music of Hwanghaedo mask dance but also as an instrumental genre known as sŏdo p'ungnyu.