본 연구의 목적은 지역축제의 체험 요소, 즐거움, 플로우의 결과변수(시간왜곡, 긍정적 감정, 탐색적 행동) 간 영향관계를 파악함과 동시에 체험에 따라 세분화 된 집단의 특성을 비교하기 위해 실시되었다. 본 연구의 결과들은 몇 가지 시사점을 도출하였다. 첫째, 구성개념 간 영향관계에 대한 분석결과에 따르면, 체험 요소 중 엔터테인먼트 요소(β=.348)와 현실도피 요소(β=.552)만이 즐거움에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 즐거움은 시간왜곡, 긍정적 감정, 탐색적 행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편, 즐거움은 선행변인(엔터테인먼트 요소, 현실도피 요소)에 의해 80.8%가 설명되어졌고, 시간왜곡, 긍정적 감정, 탐색적 행동은 즐거움에 의해 각각 56.3%, 79.9%, 18.2%가 설명되어졌다. 둘째, 체험 요소에 따른 집단 세분화 결과에서 군집 3(적극적․능동적 체험 인식 집단)이 지역축제의 체험성을 강조하고 있는 것으로 나타났다. 즉, 20대 미혼의 대학생 남․여로 구성되는 특징을 보인 군집 3이 지역축제 내 체험의 목표 시장이라고 할 수 있겠다.
This study was conducted to examine the effect relationship about experience elements, playfulness, and flow consequences(time distortion, positive affect, exploratory behavior) of local festival, and then to compare how each segment according to experience elements differs in characteristics. The results of this study elicited some implications. First, according to the analysis results, entertainment element(β=.348) and escapist element(β=.552) of experience elements affect positively to playfulness, and playfulness seemed to positive(+) influence on time distortion, positive affect, exploratory behavior. Meanwhile, playfulness was explained 80.8% by primary antecedents(entertainment element, escapist element), and time distortion, positive affect, exploratory behavior were explained each 56.3%, 79.9%, 18.2% by playfulness. Second, departmentalizing result of groups, based on the experience elements, showed that cluster 3(aggressive․active experience recognition group) seemed to emphasize the importance of experientiality in local festival. Namely, this group, which have more proportion in single women and men, and university students in 20s, is target market of experience in local festival.