본 연구는 공급체인관리의 시스템 구축과 공급체인관리 성과에 관하여 연구를 수행하였다. 공급체인관리를 도입하여 실행하고 있는 80개의 국내기업들을 대상으로 실증분석을 수행하여 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 본 연구를 통하여 운영시스템, 정보기술시스템, 그리고 아웃소싱시스템 등의 공급체인관리 시스템 구축요인을 도출해 내었다. 둘째, 고객만족도, 리드타임 단축, 그리고 효율성 증대 등의 공급체인관리 성과 요인을 도출해 내었다. 셋째, 공급체인관리의 운영시스템은 고객만족도, 리드타임 단축 그리고 효율성 증대 등의 공급체인관리 성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 공급체인관리의 정보기술시스템은 고객만족도, 리드타임 단축 그리고 효율성 증대 등의 공급체인관리 성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 공급체인관리의 아웃소싱시스템은 고객만족도, 리드타임 단축 그리고 효율성 증대 등의 공급체인관리 성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 본 연구는 공급체인관리 시스템 구축요인에 대한 측정, 공급체인관리 성과 요인에 대한 측정, 산업간의 동질성 등의 측면에서 공급체인관리 시스템과 구축요인과 공급체인관리 성과를 제한적으로 논의하였다고 하는 점에서 연구의 한계점을 남긴다.
This paper examines the supply chain management system buildup and supply chain management performance in firms. Based on the analysis of eighty cases, the following results were found. First, it was found that supply chain management system buildup factors, such as operational systems, information technology system, and outsourcing system were drawn. Second, supply chain management performance factors, such as customer satisfaction, lead-time reduction, and efficiency improvement were drawn. Third, operational systems have a positive influences on supply chain management performance such as customer satisfaction, lead-time reduction, and efficiency improvement. Fourth, information technology systems have a positive influences on supply chain management performance such as customer satisfaction, lead-time reduction, and efficiency improvement. Fifth, outsourcing systems have a positive influences on supply chain management performance such as customer satisfaction, lead-time reduction and efficiency improvement. However, there are several limitations, such as measurement for supply chain management system buildup, measurement for supply chain management performance, and homogeneity of inter-sectors, that make the preceding conclusions be considered preliminary.