지방정부혁신에 대한 강조와 더불어 성과관리가 더욱 강화되면서 기존의 목표관리제, 자체평가 이외에도 직무성과계약제, BSC 등과 같은 새로운 제도들이 도입되어 활용되고 있다. 그러나 성과관리제도의 발전 측면에서 볼 때 특정한 측면 또는 요소를 평가하는 다양한 성과관리제도를 도입하기 보다는 지방자치단체의 성과를 보다 종합적으로 평가할 수 있는 방안이 모색되어야 한다. 이러한 맥락에서 본 연구는 성과관리의 필요성, 미국, 영국, 독일의 성과관리제도, 우리나라에서의 성과관리에 대한 선행연구 등에 대해서 살펴보았으며, 4가지 성과관리제도, 즉, 목표관리제, 직무성과계약제, 자체평가, BSC 등의 개념, 특징, 과정, 장단점 등에 대해서 살펴보고, 이들 제도를 법적 근거, 도입연도, 평가초점, 평가대상(수준), 평가업무의 수, 목표설정 방식, 장․단점, 도입 및 적용 자치단체 등의 기준에 따라 비교⋅분석하였다. 또한 4가지 제도의 통합방향으로 자체평가 중심의 제도통합을 제시하고, 자체평가와 목표관리제, 직무성과계약제, BSC 등과의 통합방안을 모색하였다.
Together with the emphasis on local governments innovation, the performance management was strengthened. With the existing systems such as Management by Objectives and Self-evaluation, now new systems such as Performance Agreement and Balanced Scorecard have been introduced and used. But it is widely recognized that it is more necessary to evaluate and manage the performance of local governments that carry out comprehensive activities than introducing various performance management systems that can well evaluate sectional features and factors from the viewpoint of the development of performance management. With this viewpoint, this paper studies the necessity of performance management, performance management systems in the USA, Britain and Germany and the previous researches on performance management in Korea. It also studies the concept, characteristics, processes and merits and demerits of the four performance management systems such as Management by Objectives, Performance Agreement, Self-evaluation and BSC. Then it compared and analyzed the systems' legal background, introduced years, evaluation focus, number of evaluated activities, goal setting style, merit and demerit and local governments that introduced and applied the systems. It suggests the integration of the four systems centered on Self-evaluation. It studies the possibility of integrating Self-evaluation with Management by Objectives, Performance Agreement and BSC.