본 연구는 요가지도자의 지도유형, 비언어적 커뮤니케이션, 긍정적 감정반응 및 만족도의 구조적 관계를 규명하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해서 비확률표본추출법 중 편의표본추출법을 이용하여 서울 · 경기도에 소재하는 요가 센터에 등록하여 지속적으로 요가 수련을 하고 있는 성인들을 모집단으로 설문조사를 실시하였다. 총 199부 설문지를 최종 분석에 활용하였으며 자료분석은 빈도분석, 확인적 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 기술통계분석, 구조방정식모형분석 및 매개효과분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 요가지도자의 지도유형은 비언어적 커뮤니케이션에 유의한 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 요가지도자의 비언어적 커뮤니케이션은 요가 참여자의 긍정적 감정반응에 유의한 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 요가지도자의 비언어적 커뮤니케이션은 요가 참여자의 만족도에 유의한 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 요가 참여자의 긍정적 감정반응은 만족도에 유의한 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 요가지도자의 비언어적 커뮤니케이션은 지도유형과 긍정적 감정반응 간의 관계에서 유의한 정(+)적인 매개효과가 나타났다. 여섯째, 비언어적 커뮤니케이션은 지도유형과 만족도 간의 관계에서 유의한 정(+)적인 매개효과가 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 요가지도자가 다양한 지도유형으로 지도할 때 참여자가 요가를 배우는 과정에 있어서의 만족감과 라포형성, 친밀감 형성, 더 나아가 신뢰할 수 있는 수업의 진행을 위해 비언어적 커뮤니케이션을 적극적으로 활용할 필요가 있다고 볼 수 있다. 연구를 통해 얻은 시사점은 지도자들이 요가 참여자들에게 긍정적인 감정요인의 부분을 이해하고 지도한다면 참여자들의 긍정적인 감정반응을 형성하면서 수업에 대한 만족도가 상승할 것이다.
The purpose of this study was to provide materials as the basic data for instructors and the sound instructor training course by examining the structural relation among yoga instructors’ instruction types, nonverbal communication, positive emotional response and satisfaction. To this end, the convenience sampling was used among the non-probability sampling methods, to administer questionnaires to the population of adults who were enrolled in yoga centers located at Seoul and Gyeonggi-do and have continuously participated in yoga training. A total of 199 copies were used in the final analysis. For the data analysis, frequency analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, descriptive statistical analysis, structural equation model analysis and mediating effect analysis were conducted by using SPSS 25.0 ver and AMOS 24.0 ver. The findings are as follows: First, the instruction types of yoga instructors had a significantly positive effect on nonverbal communication. Second, the nonverbal communication of them had a significantly positive effect on yoga participants’ affirmative emotional response. Third, the nonverbal communication of them had a significantly positive effect on yoga participants’ satisfaction. Fourth, yoga participants’ affirmative emotional response had a significantly positive effect on satisfaction. Fifth, the nonverbal communication had a significantly positive mediating effect on the relation between instruction types and satisfaction. Based on the findings, it may be necessary to actively use the nonverbal communication, for the formation of satisfaction, rapport and affinity, and moreover, the development of reliable courses. This study suggests that participants’ affirmative emotional response would be formed and their satisfaction with courses would be increased, if instructors instruct yoga participants, by understanding their affirmative emotional factors.