본 연구는『악학궤범』에 기록된 조선전기 <무고>를 문헌 고증을 통해 복원하는데 목적을 두고, 고무보의 기록구조ㆍ무용구조ㆍ진행구조ㆍ궁중정재의 기본법례ㆍ의궤정재도ㆍ음악 및 창사구조 관점으로 살폈을 때 다음과 같은 결론을 얻었다. 『악학궤범』에 기록된 <무고>는 만기ㆍ중기ㆍ급기의 음악 속도에 따라 격고하는 장단을 쌍성과 고성으로만 제시하고, 무용적인 내용은 제시되지 않았다. <무고>의무용적인내용은대악후보에 기록된 정읍 음악 및 창사가 제1절 4구, 제2절3구, 제3절 4구로모두11악구 구조를 이루고 있고, 격고하는 장단이 정읍 속도에 따라 쌍성과 고성으로 정해진 것에 의해 결정되었다. 춤의 동선 또한 제목에서 <무고>가 ‘북춤’이란 것, 주제에 의한 ‘나비’와 ‘용’의 상징적 구성요소, 음악속도에 의한 춤 구성의 변화, 음악 및 창사구조에 의한 춤의 전환, 그 외 무대장치로 인한 공간이동의 제약성, 격고 장단에 의한 격고춤사위의 규제 등에 의해 실제의 현실적인 내용들이 결정되었다. 고무보에 기록된 궁중정재의 무용구조에 의해 <무고>의 무답춤이 ‘중단위군의 춤’인 것을 찾았고, 정재도를 통해 “좌우상대-좌우상배-전후상대-전후상배-북향무ㆍ집퇴”로 진행되는 것을 찾았다. <무고>의 격고춤은 “한 쌍의 나비와 두 마리 용 움직임”으로 표현한 주제에 맞는 춤사위를 정조 을묘정리의궤 정재도에서 찾아 내어 만기는 북을 희롱하는 내용, 중기는 나비가 북주위를 넘나 들며 추는 아정한 느낌의 춤, 급기는 용이 격렬하게 북을 치는 내용으로 안무하였다. 결과적으로, 이러한 무용적인 내용을 1ㆍ2ㆍ3절로 구분된 정읍 음악 및 창사 구조와 비교하여 “1ㆍ2악구, 5ㆍ6악구, 8ㆍ9악구”를 반복하였을 때 『악학궤범』에 기록된 조선전기 <무고>의 춤이 완성되었다.
This study is aimed to restore through literary research of <Moogo[舞鼓]> in the early days of the Joseon Dynasty recorded in 『Akhakgwebeom[樂學軌範]』. In terms of the actual scope and evidence for the restoration, this study compared and analyzed the history structure, dance and progress structure, the basic roles of Court Jeongjae, Euiqwe[儀軌] Jeongjaedo[呈才圖], and musical and Changsa[唱詞] strucgure, and the result is as follows. <Moogo> recorded in 『Akhakgwebeom』 suggests the Gyeokgo[擊鼓] rhythm according to musical speed of Mangi[慢機], Jungji[中機], Geupgi[急機] to Ssangseong[雙聲] and Goseong[鼓聲] only and does not suggest dancey contents. The dance contents of <Moogo> is that Jeongeup’s[井邑] musical and Changsa[唱詞] recored in 『Daeakhubo[大樂後譜]』 consist of all 11-Akgu[樂句] structures which are the 1st Jeol, 2nd Jeol, and 3rd Jeol are the 4 Goos[句], 3 Goos[句], and 4 Goos, respectively and is decided the Gyeokgo[擊鼓] rhythm to Ssangseong[쌍성] and Goseong[고성] by Jeongeup’s speed. As <Moogo> is a drum dance and the theme is symbolic elements of a ‘butterfly’ and ‘dragon’, its movements are also decided the realistic concents by the change of dance patterns according to musical speed, the switch of dance according musical and Changsa structure, the limit of space movement based on stage setting, the regulation of Gyeokgo’s dance steps according to Gyeokgo’s rhythm, etc. The Moodap[舞踏] dance of <Moogo> is a dance of Jungdanwign[中單位群] according to “Jwausangdae[左右相對] – Jwausangbae[左右相背] – Jeonhusangdae[前後相對] – Jeonhusangbae[前後相背] – Bukhyangmu[北向舞]·Jpetoe[執槌]”. The Gyeokgo dance of <Moogo> found dance steps suitable for the theme of “The movements of one pair of butterflies and two dragons” from Jeongjaedo, and choreographed them to the contents ridiculing a drum in Mangi, elegant dance which goes and comes often surrounding of drums in Jungji, the contents which dragons violently play drums in Geupgi. As a result, <Moogo> in the early days of the Joseon Dynasty recorded in 『Akhakgwebeom』. is completed when such danc contents compare with Jeongeup’s musical and Changsa structure divided into the 1st, 2nd, and 3rd Jeols[節] and repeat “the 1ㆍ2 Akgus[樂句], 5ㆍ6 Akgus, 8ㆍ9Akgus”.