매화는 문학 작품에 가장 빈번하게 등장하는 사군자이다. 문인들은 매화를 제재로 하여 많은 매화시를 창작하고 그를 통해 자신의 정신세계를 표현하였다. 16세기 성리학뿐 아니라 천문과 의학 등 여러 학문에 정통한 하서 김인후는 매화시에서 다양한 시어들을 융합하여 매화의 특성을 부각하였다. 이 논문은 하서의 영물시 중 매화시에 한정하여 매화와 함께 등장한 다른 시어와의 관계를 통하여 하서가 표현하고자 한 시심을 연구한 첫 논문이다. 먼저 ≪河西全集≫에 실려 있는 하서 김인후의 1,600여 수에 달하는 한시 작품 중에서 영물시를 선별하는 작업을 하였는데, 그중 영물시에 해당하는 시는 전체 작품의 18%에 해당하는 약 290여 수 정도이다. 특히 식물 관련 영물시는 220여 수로 이 중에서 매화시는 60여 수이다. 다음으로 대나무를 읊은 시가 20여 수, 국화를 읊은 시가 20여 수, 창포를 읊은 시가 10여 수, 사계화를 읊은 시가 9여 수로 다양한 양상을 보여준다. 이처럼 하서는 식물을 소재로 한 영물시에서 사군자뿐만 아니라 창포, 사계화, 물푸레나무 등과 관련한 많은 영물시들을 지었다. 특히 물푸레나무가 영물시의 소재로 등장한 것은 우리나라에서는 필자가 조사한 바로는 하서의 시가 최초이다. 본 논문에서는 하서의 매화시에서 봄, 눈, 달 등 천기 관련 시어들이 매화와 연결되면서 어떻게 표현되었고, 매화의 특성을 어떻게 부각했는지 검토해보았다. 하서는 눈이나 봄을 매화시의 계절적 배경으로 하여 매화가 혹독한 시련 가운데 봄을 알리는 전령사의 역할을 하고 있음을 노래하였다. 또한 눈과 달이 함께 어우러져 나타날 때에는 순백하고 청초한 매화의 아름다움을 강조해 형상화하기도 하였다. 이처럼 천기와 관련된 시어를 함께 사용하여 그의 진정한 흥취를 표현할 수 있었다. 이렇듯 천기와 관련된 시어들을 매화시에서 사용하여 그것들이 매화와 어우러져 이루어내는 아름다움은 매화의 멋진 모습을 더욱더 빛이 나게 하였다. 하서가 매화를 관조하면서 자신의 내면세계를 성찰하고 더 나아가 경물과 자신의 내면을 투사하여 심리적 교감을 이루는 물아교융(物我交融)의 양상으로 발전한 것을 볼 수 있었다. 이 역시 하서가 흥취를 일으키는 자연을 벗하고 은둔하는 생활을 하면서 노래한 그의 영물시의 특징적인 요소로 드러난다.
Plum blossoms are one of the most frequently featured the Four Gracious Plants in literary works. The writers created many plum poems using plum blossoms as a subject and expressed their mental world through them. In the 16th century, Ha-seo Kim In–hoo(河西 金麟厚), who is well versed in various studies such as astronomy and medicine, emphasized the characteristics of plum blossoms by combining various poetic words in plum poems. In this paper, it is the first paper to study limited to plum poems among the following spiritual poems. When considering plum blossoms, it was a characteristic of the expression patterns of plum blossoms because it was used to expression patterns of plum blossoms were considered. First of all, among the 1,600 poems written by Kim In–hoo(金麟厚) in 『Haseo Jeonjip』, the representation in spiritual poems was selected, of which about 160 poems corresponding to the representation in spiritual poems were selected. In particular, there are about 100 plant-related spiritual poems, of which 19 are plum poems. Next, there are 13 poems reciting bamboo, 7 poems reciting changpo, 6 poems reciting chrysanthemums, and 4 poems reciting four seasons. Kim In–hoo(金麟厚) built representation in spiritual poems related to Changpo and Sagyehwa as well as the Four Gracious Plants in representation in nature poems, which is based on plants. In this paper, we reviewed how the words related to spring, snow, and moon were expressed when they were connected to plum blossoms and how they highlighted the characteristics of plum blossoms. When the emotions triggered by plum blossoms harmonize with snow or spring, plum blossoms served as messengers to announce spring amid harsh trials, and when snow and moon are expressed together, they could express his true enjoyment by using poetry related to heaven. In this way, the beauty of using sages related to Cheongi in Plum Blossom poems and harmonizing them with Plum Blossom made Plum Blossom wonderful appearance shine even more. As Kim In–hoo(金麟厚) watched the plum blossoms, he reflected on his inner world and furthermore, projected the scenery and his inner self to develop a psychological connection. This is also revealed as a characteristic element of his spiritual poem, which Kim In–hoo(金麟厚) sang while living in seclusion with the representation in nature poems, which causes entertainment.