본 연구의 목적은 초등학생의 학교생활적응과 학교생활만족도를 향상시키기 위한 기초 작업으로 (1) 성별에 따라 학업소진과 학업열의 수준에서 차이가 있는가를 살펴보고, (2) 학업소진과 학업열의의 주요 예측변인들의 영향력에 대해 남녀 차이를 파악하며, (3) Schaufeli와 Bakker(2004)의 요구-자원 모형을 학업장면에 적용했을 때 남녀에 따라 차이가 발생하는지 탐색해보는 것이다. 이를 위해 경기지역 초등학생 4-6학년 521명에게 한국형 초등학생용 학업소진척도(KABS-ESS), 학업열의척도 및 관련 척도들을 실시하였다. 첫째, 학업소진과 학업열의에 대한 성차분석 결과, 학업열의에서 남학생 보다 여학생이 유의한 수준에서 높은 것으로 나타났으며, 학업소진의 경우 남녀에 따른 유의한 차이를 보이지 않았다. 그러나 학업소진의 하위구성요인별로 살펴보면 남녀차이가 나타났는데, 구체적으로 회피, 정서적 소진, 신체적 소진에서 남학생 평균이 여학생보다 유의미하게 더 높았다. 둘째, 학업소진 예측변인들의 영향력에서 남녀차이를 살펴보기 위해 단계적 회귀분석을 실시한 결과, 남학생의 학업소진을 설명하는 가장 주요한 변인은 자기조절학습전략, 학업과다, 교사 지지, 부모성취압력, 자아탄력성 순으로 나타났고, 여학생은 자아탄력성, 부모성취압력, 학업과다, 부모 지지, 자기조절학습전략 순으로 주요 변인이었다. 또한, 학업열의를 준거변인으로 중다회귀분석을 실시한 결과, 학업소진과 유사하게 남학생의 학업열의를 설명하는 가장 주요한 변인은 자기조절학습전략, 자아탄력성, 교사 지지로 나타났으며, 여학생의 경우 자아탄력성, 자기조절학습전략, 교사 지지가 유의한 예측변인으로 밝혀졌다. 마지막으로 구조방정식을 통해 직무 요구-자원 모형을 학업장면에 적용한 결과, 모형의 부합도가 남녀 모두에서 수용 가능한 수준으로 도출되어 모형의 일반화 가능성이 지지되었다. 이러한 연구결과들을 바탕으로 본 연구의 시사점과 제한점, 그리고 향후 연구 방향을 제안하였다.
The purpose of the present study is a basic work to improve adaptation of school life and school life satisfaction which (1) examines whether there is difference between gender in terms of the level of academic burnout and academic engagement, (2) investigates the difference between gender on the influence of academic burnout and main predictors, and (3) explores whether the difference between gender is made when Schaufeli and Bakker(2004)'s demand-resource model 78 applied to academic scene. For this, KABS-ESS and related scale. Recently developed by Jooyon Cho & Myoung So Kim(2013), were conducted to 531 elementary school study on 4-6th grade in Kyŏnggi area. First, as a result of gender difference analysis on academic burnout and academic engagement, was indicated that girls are higher than boys on academic engagement at the significant level, but there was no significant gender difference shown on academic burnout. However, when it comes to the subordinating factors of academic burnout, the gender difference was indicated specifically boys were higher than girls on avoidance, cynicism, emotional burnout and physical burnout. Second, after conducting stepwise multiple regression analysis in order to examine the difference between gender on the influence of academic burnout predictors, the primary valuables which explains boy's academic burnout were self-regulation strategy, excessive work, teacher's support, parents achievement pressure, resilience and girl's primary valuables were resilience, parents achievement pressure, excessive academic work, parent's support, and self-regulation learning. Moreover, as a result of conducting multiple regression analysis with engagement as criteria valuables, primary valuables which explains boy's academic engagement were indicated as self-regulation learning strategy, resilience, teacher's support and in the case of girls, resilience, self-regulation learning strategy, teacher's support was revealed as significant predictors. Lastly, after adapting job demand-resource model through Amos to academic scene, the degree of correspondence of model was drawn at acceptable level to both men and women and the possibility of generalization of the model was supported. On the basis of these result implication, limitation and future research direction were proposed.