관광산업 내에서 공유경제에 대한 관심도와 그 서비스 범위가 점차 넓어지고 있다. 온-오프라인 플랫폼을 매개로 한 공유경제는 국내는 물론, 해외에서 다양한 형태로 서비스를 접목하고 있다. 공유경제를 통해서 관광객은 지역사회와 상호작용이 보다 활발해지고, 경제적 가치와 공익적 가치의 증대에도 큰 기여를 할 수 있다. 이런 맥락에서 본 연구는 지역경제 활성화 및 관광객 증대에 공헌할 수 있는 관광분야 공유경제에 대한 인식을 살펴보고, 향후 적용될 수 있는 다양한 시사점을 도출하기 위하여 진행되었다. 연구를 수행하기 위하여 주요 소셜미디어를 대상으로 관광분야에서 공유경제에 대한 관심도가 높아진 최근 3년 동안의 공유경제 관련 비정형 빅데이터를 수집하였다. 네이버 및 다음, 구글에서 총 3,546개를 수집하였으며, 이중 관광분야 내 공유경제와 관련성이 높은 60개를 선정하였다. 연구 결과, 첫째, 플랫폼, 활성, 창업, 여행, 서비스, 지역, 사업, 산업, 문화, 기업, 사회, 지원, 구축, 정보, 기관, 에어비앤비, 정부, 뉴스, 활용, 특징, 세계, 개발 등의 핵심어를 추출하였다. 둘째, CONCOR 분석 결과, 총 4개의 군집을 도출하였다. 중심군집 1개, 주변군집 3개로 구성되었으며, 군집명은 공유숙박, 정부지원 공유경제, 글로벌 공유경제, 공유경제 트렌드로 명칭하였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 관광분야 내에서 적용할 수 있는 공유숙박에 대한 다양한 학문적 시사점 및 실무적 시사점을 정리하였다.
The tourism industry"s interest in the sharing economy and its scope of service is gradually expanding. The sharing economy through online and offline platforms is incorporating services in various forms in Korea and abroad. Through the sharing economy, tourists can become more active in interacting with local communities and can contribute significantly to increasing economic and public value. In this context, this study was conducted to examine the perception of the sharing economy in the tourism field, which can contribute to revitalizing local economies and increasing tourists, and to derive various implications that can be applied in the future. To conduct research, unstructured big data related to the sharing economy were collected from major social media for the past three years, a period when interest in the sharing economy increased in tourism. A total of 3,546 samples were accumulated by Naver, Daum, and Google, of which 60 were highly related to the sharing economy in the tourism sector. First, platform, activation, foundation, travel, service, region, business, industry, culture, company, society, support, build, information, base, Airbnb, government, news, uses, characteristic, world, and development were extracted. Second, as a result of CONCOR analysis, a total of four clusters were derived. They consisted of one central cluster and three surrounding clusters, and the clusters were named sharing accommodation, government-supported sharing economy, global sharing economy, and shared economy trends. Based on the results of this study, various academic and practical implications for shared accommodation in the tourism sector are summarized.