메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
장시영 (연세대학교) 김석경 (연세대학교)
저널정보
한국실내디자인학회 한국실내디자인학회 학술대회논문집 한국실내디자인학회 2022년도 추계학술발표대회 논문집
발행연도
2022.11
수록면
162 - 165 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The school restructuring project is being implemented to solve the problem of uniform and standardized appearance of school, and provide students with various types and opportunities for education and experience in the learning environment. The school space innovation project is a project that includes users-participant design processes, and students, teachers, parents are participating in design. This study aims to analyze the cases of elementary, middle, and high schools in Korea based on users-participation design to find out the design characteristics of schools to which space innovation projects are applied. This study used case analysis through photos, videos, journals, reports and guidelines as the main research method, and the following characteristics were derived. First, main classrooms formed an attic or a resting space where students could lie down, and remaining classrooms became a flexible space for future education and versatile use. Second, corridor has changed to a space for rest and play where students can communicate with each other. Third, toilet has changed into a space where users directly participated in the design to form comfortable atmosphere. Fourth, new spaces were formed in unused space of the playground to enable creative hands-on activities.

목차

Abstract
1. 서론
2. 이론적 고찰
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론 및 제언
참고 문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-619-000156195