이 논문은 디지털 매체(콘텐츠, 미디어)의 의미와 이를 활용한 한문 수업의 필요성에 대해서 살펴보고, 필자가 수업 실제에서 영상 매체를 활용한 교수ㆍ학습 자료를 共有하고 이를 적용한 수업 사례들을 소개한다. 이를 통해 디지털 기술(콘텐츠, 미디어)을 활용한 한국 한자, 한문교육 현황의 일부분을 부분적으로나마 파악하는데 도움이 되고자 하고, 4차 산업혁명 시대의 새로운 기술과의 접목으로 보다 한자, 한문교육 방법의 개선에 구체적인 논의와 개발이 활성화되는데 보탬이 되고자 한다.
4차 산업혁명 시대로의 진입 또는 통과 중이라고 여겨지는 현 시점에서 디지털 기술(콘텐츠, 미디어)을 활용한 한국의 한자, 한문교육의 현황과 실태를 파악하는 것은 중요한 의의가 있다.
‘디지털 매체(콘텐츠, 미디어)’란 디지털 자료로 볼 수 있는 주로 대중매체 즉 영화, 드라마, 가요, 웹툰 만화, 광고, 뉴스 기사 등을 말하는데, 내용인 콘텐츠와 매체인 미디어를 포괄하여 ‘디지털 매체’라 하겠다.
디지털 매체를 활용하는 수업 특히 영상 매체를 활용한 수업은 실생활과 연결된 영역에서 한자, 한문 학습이 삶에 유용하다는 점에 공감하게 하고 학생들에게 한자, 한문 학습에 대한 흥미를 유발하여 학습 동기를 부여하는 의의가 있다.
한문 학습 요소(한자, 한자 어휘, 고사성어, 한문 격언 명언, 한시, 한문 고전의 글 등)가 담겨 있는 디지털 매체를 활용하는 한자, 한문 교수ㆍ학습자료와 수업 사례를 매체의 종류별로 나누어 예시로 다음과 같이 제시한다.
1. TV예능 프로그램을 활용한 한자, 한문 학습 자료1) 한자, 한문 학습에 대한 흥미 유발-<놀면 뭐하니?>한자 이름2) 한자 이름에 담긴 뜻-‘펭수’의 이름 뜻3) 한자의 짜임?유래?조자 원리에 대한 이해-<개그콘서트>한자의 달인4) 한자를 응용하여 재미있게 할 수 있는 학습 활동-<놀면 뭐하니?>음식재료 한자 명칭 학습2. 영화/드라마를 활용한 한자, 한문 학습 자료1) 영화 <자산어보>로 배우는 한자어휘ㆍ한문문장ㆍ한시ㆍ문화2) 드라마 <더 킹: 영원의 군주>로 배우는 단어의 짜임3. 만화(웹툰)를 활용한 한자, 한문 학습 자료 - <죽음에 관하여>20화4. 신문기사/방송뉴스/다큐멘터리 등을 활용한 한자, 한문 학습 자료 - 안중근 의사 사진과 일본인의 헌시 / 김구의 한문 친필 사연과 사진5. 노래를 활용한 한자, 한문 학습 자료 - 슈가<대취타>/힙합곡<마법천자문> 6. 광고를 활용한 한자, 한문 학습 자료 -<애착용기>/<치어럽 캠페인> 7. 其他 디지털 매체를 활용한 한자, 한문 학습 자료1) 디지털 기술로 실재화한 한문 고전 학습 자료2) 고전앱/고전 창작동화를 활용한 한자, 한문 학습 자료4차 산업혁명 시대의 새로운 기술과의 접목으로 보다 한자, 한문교육 방법의 개선에 구체적인 논의와 개발이 활성화되는데 보탬이 되길 기대해 본다. 본론에 사례로 제시하고 보고한 자료 이외에 한문수업 적용할 수 있는 다양한 디지털 매체(콘텐츠, 미디어)를 활용한 한자, 한문학습 자료를 목록으로 만들어 부록에 첨부한다.
This thesis examines the meaning of digital media (contents, media) and the meaning of Chinese language classes using them, and introduces class cases in which the author possesses teaching/learning materials using video media in class practice and applies them. Through this, we want to help to understand at least a part of the current status of Korean Chinese character/Chinese education using digital technology (contents, media), and improve the Chinese character/Chinese education method by grafting it with new technology in the era of the 4th industrial revolution. It is intended to contribute to the activation of detailed discussion and development.
It is important to understand the current status and current situation of Korean character/Chinese education using digital technology (contents, media) at the present time, which is considered to be entering or passing the era of the 4th industrial revolution.
'Digital media (contents, media)' refers mainly to mass media that can be viewed as digital materials, such as movies, dramas, songs, webtoons, comics, advertisements, and news articles.' I'll say.
Classes that use digital media, especially those that use video media, make them sympathize with the usefulness of learning Chinese characters/ Chinese characters in life in areas connected to real life, and give young students (secondary school learners) interest in learning Chinese characters/ Chinese characters. It is meaningful to motivate learning by inducing it.
Chinese characters/Chinese teaching/learning materials and class cases using digital media that contain Chinese characters learning elements (Chinese characters, Chinese vocabulary, ancient idioms, Chinese proverbs, Chinese poetry, classic Chinese texts, etc.) It is presented as follows.
1. Chinese character/Chinese learning materials using TV entertainment programs 1) Arouse interest in learning Chinese characters/Chinese characters - <What do you do when you play?> Chinese name 2) Meaning of Chinese character names - The meaning of the name ‘Pengsoo’ 3) Understanding the weave, origin, and principle of Chinese characters - <Gag Concert> Master of Chinese characters 4) Learning activities that can be fun by applying Chinese characters -<What do you do when you play?> Learning Chinese characters for food ingredients 2. Chinese characters/Chinese learning materials using movies/dramas 1) Learn Chinese vocabulary, Chinese sentences, Korean poetry, and culture through the movie <Janja Eobo> 2) Word structure learned through the drama <The King: Eternal Monarch> 3. Chinese characters/Chinese learning materials using cartoons (webtoons) - <About Death> Episode 20 4. Chinese character/Chinese learning materials using newspaper articles/broadcast news/documentary, etc. - Ahn Jung-geun's photo and Japanese tribute / Kim Gu's handwritten story and photo 5. Chinese characters/Chinese learning materials using songs - Sugar <Daechwita>/ Hip-hop song <Magic Thousand Characters> 6. Chinese characters/Chinese learning materials using advertisements - <Courage of Attachment>/<Cheerup Campaign> 7. 其他 Chinese characters/Chinese learning materials using digital media 1) Classical Chinese learning materials made real with digital technology 2) Chinese characters/Chinese learning materials using classic apps/ classical creative fairy tales It is hoped that the grafting with new technologies in the era of the 4th industrial revolution will help to revitalize detailed discussion and development of the improvement of Chinese characters/Chinese education methods. In addition to the materials presented and reported as examples in the main body, Chinese characters/Chinese learning materials using various digital media (contents, media) that can be applied to Chinese language classes are listed and attached to the appendix.