본 논문은 ‘범교과 학습주제’의 세부 주제 ‘안전ㆍ재난 교육’에 대한 한문교과의 교육 가능성을 확인하고, 학교 현장에서의 실천 방향을 찾아보고자 한 것이다.
대학수학능력시험 한문 영역에서 다년간 안전, 건강, 재난 등의 주제와 관련된 문항이 출제되고 있는 점에서 한문교과에 이미 ‘안전ㆍ재난 교육’과 관련된 학습내용과 학생활동이 제시되어 있다는 가정하에서 출발하였다. 이에 2015 개정 교육과정에 따른 중ㆍ고등학교 한문교과서에서 안전, 건강, 재난 등의 주제와 관련한 내용을 정리해 본 결과, 생활안전, 교통안전, 폭력예방 및 신변보호, 약물 및 사이버 중독 예방, 재난안전, 직업안전, 응급처치 등과 관련된 학습내용과 학생활동이 다양하고 다각적인 형태로 수록되어 있다는 것을 확인할 수 있었다. 더욱이 직접적인 학생활동이 없어 발췌하지 않은 많은 단원에서도 안전, 건강, 재난 등에 대하여 ‘예방’이라는 가장 기본적이고 중요한 의식을 함양시킬 만한 요소가 무궁무진하였다.
교육부에서는 ‘안전ㆍ재난 교육’, 더 나아가 ‘범교과 학습주제’에 대하여 광범위하고 다양하게 교수ㆍ학습 자료를 제작하여 배포하고 있다. 또한, 7대 안전 표준안과 교과와도 연계한 자료들을 교육 현장에 제공하고 있다. 하지만, 한문교과는 연계 설정이 아주 낮은 상황이어서 ‘범교과 학습주제’를 다루는데 있어 적합한 교과라는 인식을 심어 주지 못하는 상황이다.
‘범교과 학습주제’는 교과와 융합하여 지속적으로 운영될 교육 사안이다. 충분한 학습내용과 적합한 교과성격을 지닌 한문교과는 ‘범교과 학습주제’ 10가지에 대해 적극적인 교육적 접근을 시도해야 할 것이다.
This study is aimed to examine the possibility of providing ‘education for safety and disaster’, one of the subtopics of ‘cross-curricular learning topics’ in the subject of classical Chinese and find out ways to practice it in the field of school education.
Because questions related to such topics as safety, health, and disaster have been released in the area of classical Chinese in the national college entrance exam for several years, this research started with the assumption that the subject of classical Chinese has already provided students with learning contents and student activities associated with ‘safetyㆍdisaster education’. According to the results of arranging the contents related to the topics of safety, health, and disaster in the middle and high school textbooks of classical Chinese published under the 2015 revised national curriculum, this author has learned that they contain learning contents and student activities associated with safety in life, traffic safety, violence prevention and self-protection, drug and cyber addiction prevention, disaster-related safety, occupational safety, and first aid in diverse and multilateral forms. Moreover, even the chapters not excerpted here for not having directly involved student activities in them, too, include countlessly many elements to improve the most fundamental and essential consciousness of ‘prevention’ regarding safety, health, or disaster.
The Ministry of Education is producing and distributing teaching and learning materials in diverse and broad-ranged ways regarding ‘safetyㆍdisaster education’, and furthermore, ‘cross-curricular learning topics’. Also, it is providing materials connected to the 7 greatest safety standards and the subject, too, for the field of education. However, the setting of connection with the subject of classical Chinese is very rare, so it is hardly possible to allow people to recognize it is an appropriate subject to deal with ‘cross-curricular learning topics’.
‘Cross-curricular learning topics’ are the issue of education that has to be constantly handled in connection with different subjects. The subject of classical Chinese equipped with plenty of learning contents and adequate characteristics as a subject will have to attempt educational approaches aggressively concerning ’10 cross-curricular learning topics’.