본 논문은 조선시대 악기 제작기구의 조직에 관한 사회 제도적 측면의 고찰이다. 조선시대 궁정에서 악기는 오례(五禮)를 지키며 예악(禮樂)을 수행하는 데 필수적으로 갖춰져야 하는 의물(儀物)로서 악기를 갖추는 일은 궁정의 주요 사안이었다. 음악의 연행에 있어 악기의 제작을 위한 조선시대의 사회적 이행의 조건과 절차에 관하여 알아보는 일은 음악사적인 의의가 있으므로 조선시대 악기 제작을 위한 임시기구의 명칭과 규모, 설치와 조직에 대하여 실록 및 의궤 등의 사료를 검토하여 살펴보았다. 악기 제작기구의 명칭은 조선시대 권설관서(權設官署)의 직제 정립과 관련이 깊다. 조선 전기까지 도감(都監) 및 소(所), 색(色), 청(廳)등으로 다양하게 나타나며, 이는 사역의 규모와 관련이 깊다. 17세기 후반에는 도감의 성격이 사역의 규모뿐 아니라 상징적인 면에서 의례와 관련된 중대한 사안을 처리하는 기구로 확립되면서, 악기 제작기구의 명칭이 도감보다는 한결 간편한 사업으로서 청아문을 사용하는 것으로 정례화된다. 악기 제작기구는 정해진 기간 안에 사역을 마쳐야 하는 임시기구로, 평소 궁정의 악기를 관장하는 장악원, 예조 등의 요청에 따라 왕이 허락하는 절차로 설치되었다. 조직은 사역의 성격에 따라 크게 도청(都廳), 별공작(別工作), 조성소(造成所)로 구별된다. 각기 행정적 사무 및 이를 지원하는 역할, 실제 악기를 생산하는 곳 등으로 유기적인 관계로 전체 사역이 이루어졌다. 조선시대 악기 제작기구의 존재에 대한 인식에서부터 나아가 기구의 세부적인 규모와 명칭, 조직과 기능에 대하여 알아보았다. 이를 바탕으로 그간 악기 자체에만 집중했던 논의에서, 앞으로 악기 제작의 주체와 제작과정 등을 밝히는 폭넓은 사적 연구가 될 것으로 기대한다.
This article examines the social institutional aspects of the instrument-making organization in the Joseon Dynasty.
In the Joseon Dynasty, musical instruments were an essential element to observe the five rituals and perform ceremonial music. In terms of the music-history, it is meaningful to find out the conditions and procedures for the production of musical instruments in the Joseon Dynasty. The note names, scales, installations, and organization charts of the instrument-making organization in the Joseon Dynasty were examined through historical records such as the Annals and Uigwe.
The name of the instrument-making organization was closely related to the institution of the temporary organization in the Joseon Dynasty. Until the early Joseon Dynasty, it appeared in various ways depending on Dogam(都監), So(所), Sack(色), and Cheong(廳), and this is closely related to the scale of the ministry. In the late 17th century, as the character of Dogam was set as handling important ceremonial matters in terms of the scale of ministry as well as symbolism, the name of the instrument-making organization was changed to Cheong.
The instrument-making organization was a temporary organization, established with the permission of the king at the request of the Jangakwon(掌樂院), Yejo(禮曺), etc. According to the character of the ministry, the organization is divided into the provincial Docheong(都廳), Byeolgongjac(別工作), Joseongso(造成所). The entire ministry was carried out in an organic relationship with each administration, supporting business, and musical instrument production.
In this paper, the existence of musical instrument production organization in the Joseon Dynasty was investigated, and detailed review of its size, name, organization, and function was conducted. Based on this, it is expected to be a broader historical study that reveals the theme and manufacturing process of the instrument in the future, going further from the discussion that has focused only on the instrument itself.