이 논문은 집옥재 수집 서화?금석 자료를 조사, 분석하고 19세기 말 동아시아의 서화와 서적 유통 측면에서 집옥재 자료의 국제성을 살피며, 수집 자료의 성격과 시각 이미지에 근거하여 고종대 미술현상의 변화를 고찰한 것이다.
집옥재에 수집된 서화?금석 자료는 畵史와 畵論書, 畵譜, 명승도류, 인물 판화, 통치 및 교화, 신문물과 근대 시각 지식, 일본 자료, 금석서, 서예와 회화 자료로 이루어져 있다. 서화와 금석 관련 저록, 화보, 서예와 판화, 통치와 개화 관련 서적이 수집되었고, 일본 자료도 한 부분을 차지한다. 중국의 전통 지식과 동시대 상해의 서화 경향을 담은 石印本이 대종을 이루는 것은 淸의 변화를 모델로 새로운 시대에 대응하고자 한 고종의 시대 인식과 상통한다.
집옥재 수집 서화?금석 자료는 點石齋, 申報館, 同文書局, 行素艸堂, 江左書林에서 출판된 것이 다수를 이루며, 점석재와 동문서국 발간본이 높은 비중을 차지한다. 서구 자본으로 운영된 점석재와 중국인이 경영한 동문서국의 출판 경쟁은 서화 자료에서도 확인되며, 일본 판본의 유통과 서화 유통 공간으로서 상해 서점의 역할도 주목된다.
집옥재 수집 자료의 성격과 시각 이미지에 근거하여 미술문화의 변동을 두 가지 측면에서 고찰하였다. 화조, 영모, 사군자에서 상해 화보의 유입과 해상화파 화풍의 확산을 새로 파악되는 내용을 중심으로 살펴보았으며, 금석학과 골동취미, 길상적 욕망이 복합적으로 작용하는 시각물과 궁궐 주련을 대상으로 궁중의 서화 취향이 변화된 측면을 고찰하였다.
This thesis investigates the visual, calligraphic, epigraphic materials in the Jibokjae library, and examines the internationality of the materials of Jibokjae in terms of painting, calligraphy and book distribution in East Asia at the end of the 19th century. Furthermore, I examines the changes in the art phenomenon of the Gojong era based on the characteristics and visual images of the collected materials in the Jibokjae library.
The visual, calligraphic, epigraphic materials in the Jibokjae library consist of painting history and picture theory books, painting manuals, scenic prints, character prints, books about government-education and new culture-modern visual knowledge, Japanese materials, epigraphic books, calligraphy and painting prints. The lithography prints containing traditional knowledge of China and the trend of contemporary Shanghai calligraphy and painting occupy a large part. This is connected with King Gojong's perception of the era, who tried to respond to a new era by using the Qing change as a model.
Large number of materials collected in Jipokjae were published in Dianshizhai, Shenbaoguan, Tongwenshuju, Xingsucaotang, and Jiangzuoshulin. Especially, publications of Dianshizhai and Tongwenshuju occupy a high proportion. The publication competition between Dianshizhai and Shenbaoguan is confirmed. The role of the Shanghai bookstores as a space of the circulation of Japanese editions and Chinese calligraphies and paintings is also noted.
Based on the characteristics and visual image of the materials collected from Jipokjae, the change of art culture is researched from two aspects. The spread of Shanghai painting style in the flower-birds, animals, and four gentlemen paintings is examined focusing on newly researched contents. The change in the taste of painting and calligraphy at the court is targeted at visual objects that acted on epigraphic studies, antique tastes, and auspicious desires. A verse couplet carved on a plank which is put on a pillar in palace is also the subject.