(연구배경 및 목적) 본 연구는 기존 공공문화 서비스 성과평가 방법을 분석하고 국내?외 각 연구방법의 특징 및 장점을 살펴보며, 효과적인 공공문화 서비스 성과평가 방법을 검토한다. 이를 통해 중국의 행정구역별 공공문화 서비스 진행 상황을 비교?분석하여 각 행정구역의 공공문화 서비스에서 나타난 문제점과 시사점을 도출하고, 개선 방향을 제안하고자 한다. (연구방법) 문헌연구를 통해 국내?외 성과평가 논문을 고찰 및 분석하여 공공문화 서비스에 적합한 성과평가 연구방법을 제시한다. 중국에서 공시된 공공문화 서비스 관련 지표를 찾아보고 분석을 통해 효과적인 지표 데이터를 선택한다. 각 행정구역의 지표별 기초데이터를 엔트로피 법(Entropy method)으로 계산하고 가중치(Weight value) 및 발전지수(Development index)를 도출하여 각 행정구역의 발전지수를 종합분석하고 문제에 대해 개선 방향을 제안한다. (결과) 첫째, 2020년 중국 공공문화 서비스 발전에서 동부지역은 상대적으로 발전이 좋고 다른 지역과 발전 격차가 크다. 지역 간 발전이 심각한 불균형을 보였다. 둘째, 공공문화 서비스 활동 참여 모듈에서 중?서부 지역은 상대적으로 발전이 좋지만, 상하이시?충칭시?후난성 공공문화 서비스의 모듈 비중은 균등이 맞지 않았다. 셋째, 최근 몇 년간 공공문화 서비스가 비례 성장(Constant proportion)에서 후난성의 성장세가 가장 높았고 광둥성과 베이징시가 뒤를 이었다. 반면 후베이성?상하이시?충칭시는 2015년에 비해 감소세가 뚜렷하였다. 넷째, 공공문화 서비스의 모듈별 순차 성장(Sequential growth)에서 지역별 성장 속도는 모두 불안정하지만, 공공문화 서비스 자원보장 모듈은 전반적으로 증가속도를 보였다. (결론) 공공문화 서비스 발전이 상대적으로 낙후된 지역의 공공문화 기초 시설건설에 대한 도움을 강화하고 지역 간 격차를 줄여야 한다. 공공문화 서비스는 각 모듈의 발전이 불균형한 행정구역을 자체 상황에 맞게 각 모듈 간의 균형 발전 문제를 잘 해결해야 하고 관련 해결계획을 수립해야 한다. 경제 발전된 행정구역이든, 상대적으로 약한 행정구역이든 지속적인 공공문화 서비스 강화가 필요하다. 각 지역은 자신의 실정에 맞게 공공문화 서비스의 종합 발전계획을 수립하여 공공문화 서비스 각 모듈이 모두 지속적이고 안정적인 발전을 할 수 있도록 노력해야 한다.
(Background and Purpose) This study analyzes existing performance evaluation methods for public cultural services, as well as the characteristics and advantages of various research methods used at home and abroad. It recommends effective methods for evaluating public cultural service performance. Based on this, the study compares and analyzes the progress of public cultural services in each administrative region of China, identifies issues and insights arising from public cultural services in each administrative region, and makes recommendations for improvement. (Method) Via a review of the literature, examination, and analysis of domestic and international performance evaluation papers, a performance evaluation research method suitable for public cultural services is proposed. Indicators for publicly accessible cultural services in China are identified. Valid indicator data are selected through analysis. The entropy value method is then used to calculate the basic data for each indicator in each administrative region, and the weight value and development index are derived. Finally, the development index of each administrative region is thoroughly analyzed, and recommendations for improvement are made in response to identified issues. (Results) Regarding the development of public cultural services in China in 2020, the eastern region is relatively developed, while the development gap with other regions is substantial, creating a serious imbalance in regional development. Second, the central and western regions are relatively developed in terms of participation in public cultural service activities. However, in Shanghai, Chongqing, and Hunan provinces, the proportion of each segment of public cultural services is unbalanced. Third, in recent years, Hunan Province has experienced the fastest growth in the fixed ratio of public cultural services, followed by Guangdong and Beijing. On the other hand, Hubei, Shanghai, and Chongqing all experienced significant declines in comparison to 2015. Fourth, while the growth of public cultural services is unstable across all regions, the resource security segment exhibits a positive overall growth rate. (Conclusions) It is necessary to strengthen assistance for the development of public cultural infrastructure in regions with a relatively low level of development of public cultural services and to close the regional divide. Public cultural services should properly address the issue of unbalanced development in each administrative region and board, taking their unique circumstances into account, and develop appropriate solution plans. Both economically developed and underdeveloped administrative regions require continuous strengthening of public cultural services. Each region should develop a comprehensive development plan for public cultural services tailored to its unique circumstances and work to ensure the long-term viability and stability of all public cultural service modules.