(연구배경 및 목적) 인공지능 시대에는 이동통신 기술, 가상현실 기술 등 디지털 기술이 예술 분야에서 광범위하게 응용되고있다. 하지만 이머시브 디자인이 발전하면서 많은 아트 공간은 사용자의 사진 촬영이나 소비를 끌어내기 위해 이머시브 체험의영혼을 파악하지 못하고 있다. 이런 체험은 사용자를 점점 지루하게 만들 수 있다. 이에 본 연구에서는 이머시브 아트 공간에 대한 사용자의 선호도 분석을 통해 이머시브 아트 공간의 문제점과 발전방향을 알아내는 데 목적이 있다. (연구방법 및 범위) 첫째, 문헌 조사를 통해 사용자 경험 디자인과 이머시브 아트 공간에 대한 개념、요소 등을 이론적으로 살펴본다. 둘째, 본 연구 대상은 2015년 후에 한국 서울 개관한 이머시브 아트 공간 4곳을 선정하여 현장 방문 조사를 통해 공간을 분석하고 설문조사를 통해공간에 대한 사용자의 평가를 파악한다. 셋째, 본 연구는 15세-50세 이상의 남녀를 대상으로 진행하였으며 Basic information, Environmental level, content level, participation 및 interaction level 등 5가지 측면에서 사용자 선호도를 분석한다. 넷째, 수집된 자료를 SPSS. 23 프로그램으로 검증한다. (결과) 첫째, 청년층은 이머시브 아트 공간의 주요 사용자이지만 조사 과정에서 중 ·고학생과 노인도 있고, 그런 차원에서의 아트 공간은 분명히 부족하다. 따라서 이후 청년층뿐만 아니라, 소수의 중 ·고학생과 노인의 체험 감을 고려해야 한다. 둘째, 사용자의 감각, 지각과 공간의 기술적 타당성에 근거하여 전시품의 정보에 대한추상화하는 추출 과정이다. 관람 과정에서 공간정보와 공감을 생길 수 있다. 다른 대부분의 아트 공간과 차별화된 독특한 체험프로그램이 필요하다. 셋째, 사람, 작품, 공간의 관계를 반드시 잘 처리해야 한다. 조사 과정에서 대부분 사용자는 선진 미디어 기술을 활용한 몰입감이 그들의 시선을 이끄는 가장 중요한 요인이라고 생각한다. 넷째, 공간의 참여도와 상호작용성을 증대시키고 신형 전시 장비의 응용을 늘린다. 다원화된 전시 매체는 사용자가 능동적으로 참여하는 행위를 일으키고 상호작용 체험을 이룬다. 이 과정에서 사용자의 행위는 능동적이고, 인터렉티브 체험 설비와의 상호작용을 통해 공간정보를 더욱 즐겁게 받아들인다. (결론) 미래의 이머시브 아트 공간은 예술, 기술, 인문 등의 집합체가 될 것이다. 발전 방향에 있어서 그 자체만 전시하는 것이 아니라 전 방위적 정보의 통합과 전파를 바탕으로 한 발전 동력과 발전 트렌드가 더 중요하다. 사용자로서 세계、사회、문명등에 대한 더 높은 수준의 인지를 나타나게 될 것이다.
(Background and Purpose) In the current era of artificial intelligence, digital technologies such as mobile communication and virtual reality have been widely used in the field of art. However, with the development of immersive space design, many art spaces have only attracted users to take pictures and consume; they cannot accurately grasp the meaning of the experience. This, in turn, makes the users increasingly bored. Therefore, this study aims to understand the existing problems and directions of development of immersive art spaces by analyzing user preferences. (Method) First, through a literature survey, we theoretically understand the concepts, elements, etc. of user experience design and immersive art spaces. Second, we selected four immersive art spaces that opened in Seoul after 2015, surveyed and analyzed these spaces through on-site visits, and obtained users' evaluations of the spaces through questionnaires. Third, this study takes men and women aged 15–50 years old as objects and analyzes user preferences from five aspects: basic information, environmental level, content level, participation, and interaction level. Fourth, the collected data were verified utilizing SPSS.23. (Results) First, the youth group was the main user of the immersive art space, but during the survey, both middle school students and the elderly were present, and the art space proved to be insufficient. Therefore, it is important to consider not only the youth, but also junior high school and high school students, and the elderly. Second, according to the user's feelings, perceptions, and technical feasibility of the space, the abstract extraction process of the exhibit information was performed. During the visit, it resonated with spatial information. Thus, a unique experience project that differs from other art spaces must be provided. Third, we must handle the relationships among people, work, and space properly. During the survey, most users cited immersion in advanced media technology as the most important factor in attracting them.
Fourth, it enhances space participation and interactivity, and increases the application of new display equipment. Diversified display media allows users to generate active experience behaviors. In this process, the user's behavior is active, and spatial information is obtained more pleasantly through the interactive experience device. (Conclusions) The future immersive art space will be a collection of various arts, technologies, and humanities. It will not only take display as the direction for development, but also use all-round and multi-perspective information integration and dissemination as the driving force and development trend. As users, they have a higher level of cognition of the world, society, and civilization.