본 연구는 초등학생의 미디어 중독경향 수준이 종단적으로 어떻게 변화하는지, 그리고 이 변화에 또래애착과 학교적응, 어머니의 권위적 양육행동, 권위주의적 양육행동, 허용적 양육행동이 영향을 주는지 살펴보고자 한다. 본 연구대상은 육아정책연구소 한국아동패널 10차에서 12차까지 응답한 초등학교 3학년부터 5학년까지 아동이다. 연구도구는 미디어 중독경향수준, 또래애착, 학교적응, 어머니 양육행동 측정 도구가 사용되었고, 분석방법은 잠재성장모형분석과 잠재성장모형분석의 조건모형 분석을 실시하였다. 연구결과 아동의 미디어 중독경향 수준에 대한 선형모형은 초기값과 변화량 모두 개인차가 있었고, 해마다 미디어 중독경향 수준은 증가하였다. 나아가 아동의 미디어 중독경향 수준의 초기치에 또래애착, 학교적응, 어머니의 권위적 양육행동은 정적으로, 권위주의적이고 허용적 양육행동은 부적으로 영향을 주었다. 아동의 미디어 중독경향 수준 변화율에 또래 애착은 정적으로, 어머니의 권위적 양육행동과 허용적 양육행동은 부적으로 영향을 주었다. 이를 통해 초등학생 미디어 중독경향 수준의 종단적 증가를 예방하기 위해 단기적으로 또래애착, 학교적응, 어머니의 권위적인 양육행동이 중요하며, 장기적으로는 또래애착과 어머니와의 권위적이고 허용적인 양육행동이 중요하다는 것을 시사한다.
This study aims to examine how the level of media addiction tendency of elementary school students changes longitudinally, and whether peer attachment, school adaptation, and mother's authoritarian, authoritarian, and permissive parenting behaviors affect these changes. The subjects of this study are children from 3rd to 5th grade of elementary school who participated in the from 10th wave(2017) to 12th wave(2019) of the Panel Study on Korean Children. As a research tool, media addiction tendency level, peer attachment, school adaptation, and mother's parenting behavior measurement tools were used. As the analysis method, a conditional model analysis of latent growth model analysis and latent growth model analysis was performed. As a result of the study, there were individual differences in both the initial value and the amount of change in the linear model for the level of children's media addiction tendency. In addition, the level of media addiction tendency increased year by year. Furthermore, peer attachment, school adaptation, and mother's authoritative parenting behavior had a positive effect on the initial values of children's media addiction tendency level, and authoritarian and permissive parenting behavior negatively affected the initial values. Peer attachment had a positive effect on the change rate of children's media addiction tendency level, and the mother's authoritative parenting behavior and permissive parenting behavior negatively affected. In the short term, peer attachment, school adaptation, and the mother's authoritative parenting behavior are important to prevent the longitudinal increase in the level of media addiction in elementary school students, and in the long term, peer attachment and authoritative and permissive parenting behavior with the mother are important.