산업체 수요를 반영한 언어치료전공 교육과정 개발 기초 연구권 미 지**ㆍ박 현 린***ㆍ손 은 남****
요약: 본 연구는 언어치료전공 교육과정에 대한 산업체의 교육 요구도와 산업체가 인식하는 언어재활사의 주요 역량에 대한 분석을 통해 언어치료전공 교육과정 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 국내에 근무하는 언어재활사를 대상으로 설문을 실시하였다. 설문에 대한 응답이 불충분한 자료를 제외하고 최종 50부를 본 연구의 분석 자료로 사용하였다. 설문지는 연구대상자 정보 5문항, 산업체가 인식하는 교육과정의 적절성에 관한 4문항, 산업체의 교육 요구도에 관한 2문항, 언어재활사의 역량에 관한 4문항으로 구성하였다. 설문지는 온라인으로 배부하여 자료를 수집하였다. 연구 결과, 첫째, 산업체가 인식하는 언어재활 교육과정에 대한 적절성을 살펴본 결과, ‘매우 그렇다’와 ‘그렇다’가 평균 87%로 적절한 것으로 나타났다. 둘째, 언어재활사 직업에 중요하다고 생각하는 역량에 대한 문항에서 치료, 진단/평가, 교육/협력, 연구/개발과 행정 업무 역량 순으로 나타났다. 본 연구를 바탕으로 언어재활전공 교육과정에 대한 산업체의 요구도를 파악하여 교육과정 개편에 기초자료로 사용할 수 있을 것이다. 추후, 연구 표집의 근무지역과 소속기관의 유형을 확장하여 취업 역량에 대한 더욱 세분화된 검토가 이루어져야 할 것이다.
핵심어: 언어치료, 언어재활사, 교육과정, 산업체 요구, 설문연구
□ 접수일: 2022년 1월 6일, 수정일: 2022년 1월 30일, 게재확정일: 2022년 2월 20일* 본 연구는 2022년 광주대학교 대학 연구비의 지원을 받아 수행되었음.
** 주저자, 광주대학교 언어치료학과 조교수(First Author, Professor, Gwangju Univ., Email: mjkwon@gwangju.ac.kr)*** 공동저자, 광주대학교 언어치료학과 부교수(Co-author, Professor, Gwangju Univ., Email: hyunrin@gwangju.ac.kr)**** 교신저자, 광주대학교 언어치료학과 부교수(Corresponding Author, Professor, Gwangju Univ., Email: sen1397@gwangju.ac.kr)
A Basic Research on the Development of Speech-LanguagePathology Curriculum Based on the Industry DemandMiji Kwon, Hyunrin Park, & Eunnam Sohn
Abstract: This study was intended to develop a speech-language pathology curriculum by analyzing the industry's educational needs for the speech-language pathology curriculum and SLPs major capabilities required by the industry. A questionnaire was conducted targeting SLPs working in South Korea. The final 50 copies were used as analysis data for this study, excluding data with insufficient responses to the questionnaire. The questionnaire consisted of 5 questions about subject information, 4 questions about the relevance of the curriculum recognized by the industry, 2 questions about the educational needs of the industry, and 4 questions about the capability of the SLPs. The questionnaire was distributed and data were collected online. As a result of the study, first, as a result of examining the relevance of the speech-language Pathology curriculum recognized by the industry, ‘strongly agree’ and ‘agree’ were found to be appropriate with an average of 87%. Second, in the question of competencies considered important for the SLP job, treatment, diagnosis/evaluation, education/cooperation, research/development, and administrative work competencies were shown in order. Based on this study, it will be possible to identify the needs of industries for the Speech-language Pathology curriculum and use it as basic data for curriculum revision. In the future, a more detailed review of employment competency should be made by expanding the range of work area and the type of organization of the study.
Key Words: Speech-Language Pathology, Speech-Language Pathologists, Curriculum, Industry Demand, Questionnaire Study