금하 광덕(金河光德, 1927~1999)은 격동의 근·현대사를 가로질러 간인물로 현대 한국불교사에서 전법(傳法)의 새로운 모범을 개척한인물로 평가받는다. 일제강점기에 가난한 소농의 아들로 태어난광덕스님은 가족들의 잇따른 죽음과 자신의 병고로 힘든 유년시절을 보냈다. 그러나 20대 초반 아픈 몸을 추스르기 위해 요양 차 범어사로 입산하여 동산스님을 만나면서 삶의 새로운 전기를 맞이하게 된다.
광덕스님의 사상은 개인, 불교, 사회라는 세 가지 층위에서 겪게 되는 역사적 경험을 통해 조형된다. 첫째, 개인적 배경으로 가난, 죽음, 병고에 시달리는 삶을 경험하면서 인간의 존엄성 회복을 꿈꾸게 된다. 둘째, 불교적 배경으로 불교정화라는 과정을 거치면서 부처님의 정법(正法)을 오래 머물게 해야 한다는 정법구주(正法久住)의종교적 이상을 갖게 된다. 셋째 사회적으로 식민통치와 전쟁, 이념갈등으로 인한 고통을 겪으면서 세상을 평화롭게 하고, 고통 받는사람들을 구제해야 한다는 사회적 이상을 갖게 되었다.
광덕스님은 육조단경 의 선사상, 금강경 의 반야사상, ?보현행원품?의 화엄사상을 통해서 자신이 꿈꾸던 인간완성, 불교발전, 사회완성을 이룰 사상적 내용을 찾게 된다. 이를 바탕으로 광덕스님은1974년 불교 잡지 불광 을 창간하고, 송파구에 불광사를 창건함으로써 도시불교, 대중불교를 표방하는 현대불교의 새로운 서막을열었다
Ven. Geumha Gwangdeok(金河光德, 1927~1999) crossed the turbulent times of modern and contemporary history, pioneering a new model for dharma dissemination(傳法) in the history of modern Korean Buddhism.
Born as a son of a poor small farmer during the Japanese rule, Ven.
Gwangdeok suffered difficult childhood due to the death of family members one after another and his own illness. In his early twenties, however, he went into a mountain where the Beomeo Buddhist Temple(梵 魚寺) was to take care of his sick body and recuperate and faced a new turning point in his life.
His ideas were shaped by his historical experiences at three layers of individual, Buddhism, and society. First, he experienced a life filled with poverty, death, and suffering from sickness against his personal background and dreamed of restoring human dignity. Secondly, he underwent the process of Buddhist purification against his Buddhist background and dreamed of Jeongbeopguju(正法久住), which is to ensure the long stay of Buddha's Right Teachings(正法). And finally, he endured the colonial rule and the pain of war in society, dreaming of making the world peaceful and saving people in suffering.
Ven. Gwangdeok put together the ideological content to promote human completion, Buddhist development, and social completion from such Buddhist ideas as Zen(禪), Prajn?(般若), and Hwaen(華嚴) ideas, completing his Bulkwang ideas. Based on them, he created the Buddhist magazine Bulkwang in 1974 and built the Bulkwang Buddhist Temple in Songpa-gu based on it, opening the first act of modern Buddhism claiming to support urban Buddhism and popular Buddhism