이 연구는 전인교육이 지향하는 교육적 가치를 살펴봄으로써 스트릿 댄스의 교육적 가치를 고찰하는데 의의가 있다. 이를 위해 먼저, 전인교육의 근간이 되는 신체적 측면, 인지적 측면, 정의적 측면의 교육적 가치를 범주로 설정하여 탐구하였으며, 스트릿 댄스가 내포한 내재적 가치와 교육적 가치가 부합하는지 고찰함으로써 스트릿 댄스의 교육적 가치를 논의하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 스트릿 댄스는 전인교육이 지향하는 신체적 측면의 교육적 가치를 함양할 수 있다. 신체적 탁월성을 지니기 위해 댄서는 신체를 수련하고 움직임을 구사하며, 본인의 신체와 그에 따른 움직임에 대해 인지하고 있다. 따라서 스트릿 댄스를 통하여 정신, 몸과 상호작용할 수 있는 신체적 탁월성을 체득할 수 있다. 둘째, 스트릿 댄스는 인지적 측면의 교육적 가치를 체득할 수 있다. 스트릿 댄스는 댄서의 내면에 내재되어 있는 감정들을 외부로 표출할 때 개인의 자아발견이 이루어질 수 있으며, 그에 따른 예술적 가치와 창의적 가치가 실현된다. 셋째, 스트릿 댄스는 정의적 측면의 교육적 가치를 내포하고 있다. 스트릿 댄스를 통해 정서적 가치를 비롯하여 심미적 가치, 도덕적 가치를 겸비할 수 있으며, 사회성을 함양할 수 있다. 스트릿 댄스의 정의적 측면에서의 도덕적 가치가 다른 가치들에 비해 분명하게 나타내지 못하고 있다는 것에 대해 한계점을 지닌다. 이 같은 현상은 스트릿 댄스가 학제적으로 유입되었을 때 제한점으로 드러날 가능성이 제기되며, 실제 현장에서도 도덕적 상황에 직면하게 되었을 때 가치판단이 어려울 것이라 사료된다. 따라서 스트릿 댄스를 통해 발현될 수 있는 도덕에 따른 교육적 가치에 대해 고심해야 할 필요가 있다. 또한 스트릿 댄스에서 발현되는 고유한 개성과 독자성이 존재하는데, 이는 댄서의 개인 정서로 전이됨으로써 댄서의 성격과 신체적 움직임이 합일된다. 이는 스트릿 댄스만이 지닌 고유의 독자성이라 할 수 있으며, 무용의 교육적 가치와 달리되는 차별성을 지닌다. 이 연구를 통해 스트릿 댄스가 학제적으로서 가치를 지닐 수 있도록 관련 연구에 따른 활성화에 기여하고, 스트릿 댄스의 교육적 가치를 제고하고자 한다. 스트릿 댄스가 학문적으로 거듭날 수 있도록 이론적 토대와 기틀을 마련하고, 이론적 체계를 정립하는 데에 기여하기를 기대한다.
This study is meaningful in examining the educational value of street dance by examining the educational value that whole-body education aims for. First, the educational values of the physical, cognitive, and affective aspects, which are the basis of whole-body education, were set and explored as categories, and the educational values of street dance were discussed by examining whether the intrinsic and educational values contained in street dance match. The results of the study are as follows. First, street dance can cultivate the educational value of the physical aspect that whole-person education aims for. In order to have physical excellence, the dancer trains the body and uses movement, and is aware of his or her body and its movement. Second, street dance can acquire the educational value of the cognitive aspect. In street dance, individual se lf-discovery can be achieved when expressing the emotions inherent in the dancer's inner self to the outside, and artistic and creative values are realized accordingly. Third, street dance contains educational value in terms of affectiveness. Through street dance, you can combine emotional value, aesthetic value, and moral value, and cultivate sociality. There is a limitation in that the moral value in the affective aspect of street dance is not clearly expressed compared to other values. This phenomenon is likely to be revealed as a limitation when street dance is introduced interdisciplinary, and it is believed that value judgment will be difficult when faced with a moral situation in the actual field. Therefore, it is necessary to consider the educational value of morality that can be expressed through street dance. In addition, there is a unique personality and uniqueness expressed in street dance, which is transferred to the dancer's personal emotions, thereby unifying the dancer's personality and physical movem ent. This can be said to be unique to street dance, and has a differentiation from the educational value of dance. Through this study, it is intended to contribute to the activation of related studies so that street dance can have value interdisciplinary, and to enhance the educational value of street dance. It is hoped that street dance will contribute to laying the theoretical foundation and foundation so that it can be reborn academically, and establishing a theoretical system.