이 연구에서는 종가의 구심적 존재인 불천위 인물의 삶을 살펴봄으로써 종가 정신문화의 핵심적 내용을 정리하고, 이를 토대로 현재적 활용방안의 방향성을 모색하고자 했다. 이를 위해 경북 소재 종가의 불천위 인물 117명 중에서 자료 확보가 가능했던 64명의 行狀을 대상으로 삼았다. 행장에는 고인의 가계와 유년기와 청장년기의 삶이 주로 서술되어 있고, 노년기의 삶과 고인에 대한 평가가 추가되어 있다.
유년기는 15~20세 무렵에 관례를 행하므로 1~14세 전후로 설정했다. 이때는 부모의 가르침 아래 배움을 익히는 시기로, 64명의 행장에서 공통적으로 나타나는 것은 품성[人性], 부모 섬김, 학문생활 등에 관한 내용이다. 품성에서는 선량함과 온화함 등과 함께 도량이 넓고 뜻이 견고하고 용맹스러웠음을 강조하고 있다. 부모 섬김에서는 정성을 다해 모시고 그 뜻을 거역하지 않았으며, 학업에 대한 태도에서는 남다른 총명함과 영특함으로 스스로 문장의 뜻을 깨달았다는 내용이 공통적으로 나타난다. 또 하루종일 단정히 앉아 글 읽기에 매진했다고도 설명한다. 청장년기는 15세 이후의 시기로, 과거시험을 거쳐 관직에 진출하고 혼인을 한 뒤 가족을 구성한다. 행장에는 유년기와 마찬가지로 품성[人性] · 부모 섬김 · 학문생활에 관한 내용이 기본적으로 포함되고, 관직생활과 가정생활이 추가된다. 품성에서는 온화함으로 주변과 조화를 이루고 엄중함으로 절제를 지켰다는 내용이 공통되게 나타난다. 부모 섬김에서는 생전에 정성으로 모시다가 돌아가신 후에는 주자가례에 근거해 상을 거행했으며, 늙은 부모를 모시기 위해 외직을 자청했다는 사례가 대부분이다. 학문생활의 경우 침식을 잊은 채 독서에 매진하는가 하면 후학 양성에도 힘을 쏟았다는 내용이 주를 이룬다. 관직생활에서는 외직에 나가 있을 때는 백성의 삶을 세밀히 보살피고 청렴을 실천했는가 하면, 내직에 있을 때는 임금의 그릇된 정책에 직언을 올리는 등 올곧은 자세를 갖고 있었다. 가정생활에서는 집안을 잘 다스리고 형제간 우애가 두터웠다는 내용이 공통되게 나타난다.
불천위 인물들의 이러한 삶은 유교이념에 근거하여 정리하면, 효행 · 충절 · 애민 · 청렴 등으로 분류된다. 효행의 대표적인 실천행위는 부모 봉양, 병간호, 삼년상으로 나타났다. 충절은 우환의식 곧 나라의 안위를 걱정하는 것으로, 실천행위로는 절의와 諫言이 주를 이루고 있다. 愛民은 주로 지방관으로 부임하여 실천한 행위로, 백성의 삶을 우선하는 자세를 가졌고 또 억울함이 없도록 업무의 공정함을 가지고자 했다. 청렴은 선비정신의 대표적인 것으로, 일상에서는 검소하고 질박한 생활을 하는 것이고 관직에 있을 때는 물욕을 탐하지 않는 청렴한 삶을 실천하는 것으로 나타났다.
이러한 불천위 인물의 삶은 후손들의 좌표적 삶이 되어 종가를 대표하는 정신문화로 자리잡게 된다. 종가의 대표적 문화는 고택문화 · 음식문화 · 의례문화인데, 이들만으로는 차별화된 독창성을 지니기 힘들다. 따라서 고택 · 음식 · 의례를 단순히 물질문화나 행위문화로만 인식하지 않고 ‘가치문화’(value culture)로 전환하는 작업이 필요하다. 이를 위해 고택과 음식, 의례에 깃든 정신(스토리)을 발굴하여 종가문화에 익숙하지 않은 이들도 공감 · 공유할 수 있는 보편적 가치를 생산해내는 것이다. 이때 불천위 인물들의 삶이야말로 보편적 가치의 훌륭한 원천소스로 활용할 수 있다. 이런 점에서 불천위 인물의 삶은 종가의 브랜드가치를 창출 · 상승시켜주는 핵심요소라고 할 수 있다.
This study attempted to summarize the details of the spiritual culture of head families and seek present uses by examining the lives of Bulchunwee figures, who played a central role in head families. For this purpose, this study considered records of 64 persons whose data could be secured out of 117 Bulchunwee figures of head families in Gyeongsangbuk-do. The records mainly describe the lineage, childhood, and adolescent manhood of the deceased, in addition to the elderly life and evaluation of the deceased.
Since the coming-of-age ceremony took place at the ages of 15 to 20 years, childhood was defined as ages between 1 and 14 years. Childhood refers to the time of learning under parental guidance. Common aspects that appeared in the records of the 64 persons included personality, devotion to parents, and learning. For personality, the records stress goodness, gentleness, generosity, strong will, and courage. For devotion to parents, they served and obeyed parents sincerely. For attitude toward learning, the records commonly describe unusual intelligence and sagacity in understanding the meaning of sentences. The records also explain that the figures strove to read while sitting up straight all day long. Adolescent manhood is the time after 15 years old, when the figures entered government service through state examinations and got married to form a family. Similar to childhood, the records for adolescent manhood include the description of personality, devotion to parents, and learning. Government service life and family life have been added. For personality, the records commonly show that the figures harmonized with the surrounding people with good nature and practiced moderation with sternness. For devotion to parents, the figures sincerely took care of their parents and went through a funeral process based on the family rites of Zhu Xi. In most cases, they volunteered to work in localities to serve old parents. For learning, the records are mainly about how the figures were absorbed in reading that they almost forgot to eat or sleep and endeavored to foster young scholars. For government service life, they looked after the lives of the people and practiced integrity in localities while maintaining an upright attitude to make forthright advice about wrong policies implemented by the king when working in the palace. For family life, the records commonly depict how they managed the household properly and had a close relationship with brothers.
When summarized based on the Confucian ideology, such lives of the Bulchunwee figures are classified into filial duty, loyalty, love of people, and integrity. Representative practices of filial duty included support, nursing, and three-year mourning of parents. Loyalty involved worrying about the security of the nation, mainly comprising the practice of fidelity and remonstrance. Love of people was primarily practiced after being assigned to local officers, prioritizing the lives of people and handling duties fairly to prevent causing unfairness. Integrity represented the scholar spirit by managing frugal and simple everyday life and practicing uncorrupted life as government officers.
The lives of the Bulchunwee figures provided coordinates to guide the lives of their descendants, settling down as the leading spiritual culture of head families. Other typical cultures of head families are the old house culture, food culture, and rite culture, but these cultures fail to differentiate head families. Therefore, it is necessary to convert old houses, food, and rites into ‘value culture’ instead of simply perceiving them as material culture or behavior culture. Head families can produce universal values to be empathized by and shared with people who are unfamiliar with head family culture by discovering the spirits (stories) indwelling in old houses, food, and rites. The lives of the Bulchunwee figures can be used as excellent sources of such universal values. In this sense, the lives of the Bulchunwee figures can be seen as the core elements that create and raise the brand values of head families.