로잔운동으로 본격화 된 글로벌 Business As Mission 운동이 한국교회와 선교계 안에 뿌리 내리고 전개되기 시작한 지 올해로 14년째다. 제1차, 2차, 3차 로잔대회 그리고 2004년 파타야포럼 등을 통해 차분히 발전된 총체적 선교와 BAM 개념은, 2007년 제1회 상하이한인비즈니스포럼을 기점으로 한국교회와 선교계에 적극 수용되는 가운데 지금까지 한국인 BAM 선교사 동원, 교육-훈련, 선교지 파송, 현장지원 등의 이론적 기초이요 사역의 기반이 되고 있다. 본 연구자는 로잔운동의 총체적 선교와 선교지 BAM 기업사례 사이의 연속성을 고찰하고자 한다. 이를 위해, 로잔대회 공식문서에 담긴 총체적 선교의 핵심개념을 확인하고 BAM 이론의 발전과정을 확인하며, 로잔운동으로 본격화 된 이론이 실제로 최근 한국교회의 글로벌 BAM 선교현장에 어떤 모습으로 적용되고 있는지 세 개 나라 BAM 기업사례들을 통해 확인할 것이다. 해당기업을 섬겨온 3명의 기업대표 혹은 이해관계자들이 심층면담에 참여하였다. 로잔운동의 총체적 선교와 BAM 이론, 그리고 실제 선교지 현장의 BAM 기업 사례들을 연속선상에서 고찰해 볼 때, 이론과 사례 사이에 다음과 같은 연속적인 특성이 발견된다. 첫째, 선교지 BAM 사역은 지속가능한 영리 비즈니스를 기초로 한다. 둘째, BAM 사역은 영적 변혁을 넘어 사회, 경제, 환경 등에 걸친 총체적 변혁을 추구한다. 셋째, BAM 사역은 일상 속에서 타종교인들과 마주할 때 삶의 과정을 통해 복음을 증거한다. 넷째, BAM 사역은 비즈니스 상황 속에서 유무형의 선교적 열매가 창출됨을 추구한다. 위의 4가지 요소들은 기존의 BAM 기업사례 연구들에서는 확인하기 어려운 요소들이다. 선행연구들의 경우, BAM이 로잔운동의 총체적 선교에서 도출된 ‘그 나름의 배경과 특성’을 가졌다는 점보다는 일반적인 비즈니스 모델이나 기업성장 단계, 지속가능의 측면에 주목해왔기 때문이다. 그런 면에서, 본 연구자는 위의 네 가지 특성이 향후 선교지 BAM 기업사례 연구에 있어 의미 있는 분석의 틀이자 성과지표로 적용될 것을 기대한다. 본 연구에 등장하는 심층인터뷰 대상 기업들이 창의적 접근지역, 체제전환국, 내전 트라우마를 겪는 나라를 배경으로 한다는 점을 고려해 볼 때, 향후 본 연구를 응용하여 북한선교(혹은 통일선교)를 목표로 한 BAM 기업사례 연구도 가능하다. 무엇보다도, 최근 선교제한 국가의 숫자가 늘어나고 있다는 점에서 본 연구를 포함한 BAM 사례연구는 북한선교는 물론 세상곳곳 선교지 현장을 위한 학술연구에 작게나마 기여하길 기대한다.
It has been 14 years since the global Business As Mission(BAM) movement, triggered by the Lausanne Movement, took place and established itself in the Korean Churches and their mission fields. The concept of Holistic Missions and BAM, which was gradually developed through the 1st, 2nd and 3rd Lausanne Congresses and the 2004 Pattaya Forum, has been actively accepted by the Korean church and missions starting from the Shanghai Korean Business Forum in 2007. It gave the theoretical foundation for BAM missionary mobilization, education-training, missionary commission, and field support. This paper studies the continuity between the Holistic Mission of the Lausanne Movement and the actual cases of Korean BAM companies in mission fields. In order to identify the continuity, the study identifies the core concept of the Holistic Mission contained in the official documents of the Lausanne Movement, checks the development process of the BAM theory, and examines how the theory triggered by the Lausanne Movement has been practically applied to the Korean BAM ministries in recent years. Three CEOs or stakeholders who have served BAM company in mission fields participated in in-depth interviews, and shared their own cases in each country.
The result of the in-depth interview demonstrates that Holistic Mission as a theory and BAM companies' stories as actual cases are consistent, and derives the following four common characteristics of BAM companies: 1) sustainable and for-profit business, 2) pursuit of holistic transformation, 3) living life as a mission through everyday process, and 4) creating tangible/intangible missional impact. The four factors above have been rarely focused in previous BAM case studies. Some indicators, such as business model, corporate growth stage, and sustainability, have been focused on rather than BAM's own background and characteristics derived from the Holistic Mission.
In this regard, this researcher expects that the above four characteristics will be applied as a meaningful BAM analysis framework and performance indicator in upcoming BAM case studies. Furthermore, considering that the three BAM companies in this study have backgrounds in the Creative Access Nation, Transition Country, and African country experiencing PTSD due to the civil war, this study is extensible to the issue of North Korean missions and BAM. Given that the number of countries with access restrictions are increasing recently, the BAM case studies are expected to be of great help to future world missions among global mission fields.