본 연구는 중국 무용수들의 공연 전, 공연 직전 그리고 공연 중에 사용하는 루틴 유형을 탐색하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해, 연구자는중국 G 대학교 무용학과에 재학 중이며, 3년 이상의 무대공연 경험이 있는 3~4학년 무용수 164명의 자료를 수집하여 귀납적 범주화를 실시하였다. 범주화한 결과는 다음과 같다. 공연 전 루틴은 '행동 루틴', '인지 루틴' 2개의 일반영역으로 분류되었고, 행동 루틴은 '공연 도구 점검하기', '무용 수행 준비', '컨디셔닝' 등 3개의 일반하위영역으로 구분되었다. '공연 도구 점검하기'는 '소품 점검', '분장 점검' 2개의 세부영역으로, '무용 수행 준비'는 '신체적 이완' 등 5개의 세부영역으로, '컨디셔닝'은 '식음 조절', '시간에 맞추기' 등 3개의 세부영역으로 각각 구분되었다. 인지 루틴은 '심상', '자기암시', '감정 조절' 3개의 세부영역으로 구분되었다. 공연 직전 루틴은 '행동 루틴', '인지 루틴' 2개의 영역으로분류되었고, 행동 루틴은 '무용 수행 준비', '공연장/도구 점검하기' 등 3개의 일반하위영역으로 구분되었다. '무용 수행 준비'는 '신체적 이완', '무용 연습' 등 5개의 세부영역으로, '공연장/도구 점검하기'는 '분장 점검', '무대 점검' 등 4개의 세부영역으로, '컨디셔닝'은 '화장실 가기', ' 식음 조절' 2개의 세부영역으로 각각 구분되었다. 인지 루틴은 '심상', '자기암시' 등 4개의 세부영역으로 구분되었다. 공연 중 루틴은 '인지 루틴', '행동 루틴' 등 2개 영역으로 분류되었고, 인지 루틴은 '자기암시', '집중' 등 5개의 세부영역으로 구분되었다. 행동 루틴은 '무용 수행', ' 컨디셔닝' 2개의 일반하위영역으로 구분되었다. '무용 수행'은 '표정 관리', '박자 주의' 등 6개의 세부영역으로, '컨디셔닝'은 '호흡 조절', '신체적 조절' 등 4개의 세부영역으로 각각 구분되었다.
The research objective to explore the types of routines used in performance before, just before, and during by Chinese dancers. Therefore, this study collected datas from 164 dance students with more than three years of performance experience in G University of China, and conducted inductive categorization. The categorized results are as follows: Before to the performance, the routine was classified into two general areas: 'Action routine' and 'Cognitive routine', and the action routine were divided into three general sub-regions: 'Checking performance tools', 'Ready to perform dance' and 'Conditioning'. 'Checking performance tools' is divided into two detailed areas: 'Checking props' and 'Checking makeup'; 'Ready to perform dance' were 'Physical Relaxation' into five detailed areas; Conditioning can be divided three detail areas 'adjusting diet', 'control time'. Cognitive routines were divided into three sub-categories: 'Imagy', 'Self-implication' and 'Emotional control'. Just before to the performance, the routine was classified into two areas: 'Action Routine' and 'Cognitive Routine', and the action routine was divided into three general sub-regions: 'Preparing Dance Performance', 'Checking Concerts/Tools'. 'Preparation for Dance Performance' was divided into five detailed areas: 'Physical Relaxation,' 'Dance Exercise,' and 'Checking the Performance/Tools' into four detailed areas: 'Checking the Makeup' and 'Checking the Stage' are 'Conditioning' into two detailed areas, respectively.
Cognitive routines were divided into four detailed areas: 'Imagy', 'Self-implication'. During the performance, the routines were classified into two catego ries: 'Cognitive Routine' and 'Action Routine', and the cognitive routines were divided into five detailed areas: 'Self-implication'. The action routines were divided into two general sub-categories, 'Performance of dance' and 'Conditioning'. 'Dance performance' was divided into six detailed areas: 'Facial expression management', 'Be careful of the beat', and 'Condensing' into four detailed areas: 'Breathing control' and 'Body control'.