전통사찰의 조성에는 불교사상이나 종파의 영향력이 컸는데, 그중 많은 영향력을 끼쳤던 화엄사상의 핵심은 다양성의 통일에 있다. 화엄사상 중 십지품은 산지 지형에 부합되는 방식으로 산지사찰을 조성하는 데 영향을 주었다. 따라서 전통 화엄사찰에 나타나는 정원의 특성을 파악하기 위해 화엄사를 연구대상으로 공간별 정원의 특성을 조사하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 조사는 문헌 조사, 현장 조사 그리고 공간분석 조사 등으로 진행하였다. 첫째, 화엄사의 초창기 배치체계는 노고단-원사봉-각황전을 잇는 풍수 지맥을 따라서 이루어졌으며, 화엄사에 대한 마산천의 침수피해를 방지하기 위하여 위치가 결정되었다. 둘째, 화엄사상 중 십지품에 의한 화엄사의 수직적 공간구성은 계단, 삼문, 누각, 대석축 등으로 하였다. 십지품 수행과정을 경사 지형에 적용하기 위하여 보제루, 대웅전 대석축과 계단을 중심으로 삼품단으로 구성하였다. 셋째, 화엄사의 외부공간은 중정공간, 반중정공간, 과정공간, 완충공간, 전면공간, 개방공간 등으로 구분되었다. 중정공간은 예불과 수행 및 주거공간으로 사용되었다. 넷째, 화엄사 사찰정원의 유형은 목적과 위치에 따라서 예불공간정원, 수행공간정원, 산문정원, 주거공간정원, 서비스공간정원 등으로 구분하였다. 다섯째, 예불공간정원은 중정공간과 개방공간 형식으로 나타나며, 대석축, 석탑과 석등, 소나무, 반송, 단풍나무로 장엄한 정원을 조성하여 연화장세계를 표현하였다. 수행공간정원 중 적묵당과 강원은 2동중정공간으로 폐쇄구조를 이루며, 선수행을 위해 무장식의 정원을 이루고 있다. 반면, 만월당과 보제루 사이 중정공간은 수행 및 주거공간으로 열린 구조를 하고 있어 매화나무, 벚나무 등을 식재한 가장 화려한 정원형식을 이루고 있다. 산문정원은 화엄사찰에서 가장 중요시되는 정원으로 십지품 사상이 구현된 과정공간이라 하겠다. 극락으로 가는 가로수로 동백나무를 식재하고 있으며, 비석군과 함께 암석원이 있어 구심점이 되고 있다. 본 연구를 통해 전통 화엄사찰이 가지고 있는 정원에 대한 특징을 파악하는 연구 방법을 얻었다. 앞으로 이러한 분석틀을 이용하여 종파가 다른 전통사찰에 관해 비교연구를 하고자 한다.
Among the Hwaeom Thoughts, Sipjipum influenced the creation of mountain temples in a way that matched the mountain topography. Therefore, in order to understand the characteristics of gardens that appear in traditional Hwaeom temples, the following results were obtained by examining the characteristics of gardens for each space using Hwaeomsa as a study site. The survey was conducted through literature survey, field survey, and spatial analysis survey. First, the initial arrangement system of Hwaeomsa was carried out along the branch of a mountain range linking Nogodan-Wonsabong-Gakhwangjeon, and the location was determined to prevent flooding of Masancheon from Hwaeomsa. Second, the vertical spatial composition of Hwaeomsa according to the sipjipum among the Hwaeom Thoughts was made up of stairs, three gates, a pavilion, and huge stone steps. In order to apply the process of performing Sipjipum to the sloped terrain, it was composed of Sampumdan, centered on the main stonework of Bojeru and Daeungjeon, and a lot of stairs. Third, the external space of Hwaeomsa was divided into courtyard space, semi-courtyard space, process space, buffer space, front space, and open space. The courtyard space was used as a space for rites, meditation, and residence. Fourth, according to the purpose and location of temple gardens, the types of gardens were divided into religious ceremonial space gardens, training and meditation space gardens, gate gardens, residential space gardens, and service space gardens. Fifth, religious ceremonial space garden appears in the form of a courtyard space or open space, and expresses the world of Yeonhwajang by creating a magnificent garden with large stoneworks, stone towers, stone lanterns, Pinus thunbergii Parl., Pinus densiflora for. multicaulis Uyeki, and Acer palmatum Thunb.. Among the training and meditation space gardens, Jeokmukdang and Gangwon form a enclosed space as a two-buildings courtyard space and form an undecorated garden for Zen meditation. On the other hand, the courtyard space between Manwoldang and Bojeru has an open structure as a place for training and residence, forming the most gorgeous garden form with Prunus mume S. et Z. and Prunus serrulata var. spontanea (MAX). wils. planted. The gate Garden is the most important garden in Hwaeomsa, and it can be said that it is a process space that embodies the philosophy of the sipjipum. Camellia japonica L. is planted as a road leading to paradise, and there is a rock garden along with the monument group, making it the focal point. Finally, through this study, an appropriate research method was obtained to understand the characteristics of the garden of the traditional Hwaeom temple. In the future, we intend to conduct a comparative study on traditional temples of different sects using this analysis framework.