메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
장연지 (연세대학교) 정진경 (연세대학교) 김한샘 (연세대학교)
저널정보
한국언어정보학회 언어와 정보 언어와 정보 제24권 제3호
발행연도
2020.11
수록면
47 - 64 (18page)
DOI
https://doi.org/10.29403/LI.24.3.3

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to measure ‘vocabulary diversity’, ‘vocabulary relationship complexity’, and ‘text coherence’ that appear in the written corpus of Korean learners by using the text mining technique to examine learners’ vocabulary usage patterns by proficiency level. ‘Vocabulary Diversity’, ‘Vocabulary Relationship Complexity’, and ‘Text Coherence’ were measured by targeting the corpus of 3-6 level learners corresponding to the middle and high level of Korean language education institutions using text mining techniques. As a result of the measurement, the higher of the learner’s mastery, the higher the value was measured. The vocabulary diversity increased to 0.0026 for the 3rd level, 0.0932 for the 4th level, 0.2382 for the 5th level, and 0.3658 for the 6th level, and the vocabulary relationship complexity increased to 0.2381 for the 3rd level, 0.3085 for the 4th level, 0.4325 for the 5th level, and 0.4899 for the 6th level. Text coherence rose to level 3 0.1717, level 4 0.1910, level 5 0.3210, and level 6 0.3684. As a result of conducting an analysis of variance to confirm whether these quantitative values were significant, the differences in the averages for each level of proficiency measured by applying the text mining technique were all significant and were consistent with qualitative analysis.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (28)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0