안양시 석수동 214번지라는 단일한 공간에는 고대부터 현대까지 다양한 시간의 층위가 쌓여 있다. 먼저, 중초사지 당간지주의 명문은 석수동 214번지의 ‘사찰의 시간’이 고대부터 시작되었음을 보여준다. 명문에는 당간지주 조성 시기, 주체, 과정이 상세히 남아있다. 고려 태조는 이곳을 안양사로 바꾸고 칠층전탑을 세워 대대적으로 중창하였다. 석수동 214번지는 고려시대 안양사와 함께 본격적인 ‘사찰의 시간’을 맞이하였다. 2008∼2011년 발굴조사를 통해, 고려시대 안양사의 역사성이 확인되었다. 앞으로 보완조사가 이루어진다면, 신라에서 고려로 이어지는 역사성을 분명히 확인할 수 있을 것이다. 최근에는 사역 주변에 대한 조사가 축적되어, 남쪽과 서쪽에서 안양사 관련 건물지를 확인하였다. 동쪽에는 석수동 마애종, 안양사 귀부 등 고려시대 불교 문화유산이 산재하고 있다. 따라서 안양사는 석수동 214번지를 중심으로 넓은 사역을 유지하였던 것으로 생각된다. ‘사찰의 시간’이 쇠락한 이후, 근현대에는 삼성천의 자연경관을 활용한 ‘오락의 시간’이 찾아왔다. 이 시기에도 ‘사찰의 시간’에 대한 근대적 조사가 일부 시도되었다. 해방 이후 석수동 214번지에는 건축가 김중업의 설계로 유유산업 안양공장이 들어섰고, 새롭게 ‘건축의 시간’이 시작되었다. ‘건축의 시간’은 2000년대 공장 이전, 안양시 매입, 발굴조사를 거치면서 박물관으로 탈바꿈하여 ‘사찰의 시간’과 적극적인 연계를 시작하였다. 한편, ‘오락의 시간’은 1970∼80년대 이후 대폭 쇠퇴하였는데, 2000년대 안양시에서는 안양예술공원으로 재편하면서 새롭게 ‘예술의 시간’을 열어나갔다. 그러한 시간의 틈바구니에서 많은 주민이 사는 ‘주거의 시간’이 본격화되기도 하였다. 결과적으로 석수동 214번지의 단일한 공간에는 사찰의 시간(고대, 고려, 조선), 오락과 건축의 시간(근현대), 주거와 예술의 시간(현재)이 중첩되었다. 이 공간의 역사성을 복원, 활용, 연구하려면, 안양 지명의 유래인 고려시대 안양사를 중심으로 하되, 건축, 오락, 주거, 예술의 시간을 모두 아울러 복합적인 시간의 층위에서 종합적인 역사성을 도출할 필요가 있다. 한국사 연구에서는 ‘시간’ 중심으로 세분화된 연구 경향을 보완하면서, 특정 공간에 대한 시대사 서술을 융합하여 ‘지역사’ 연구의 차원에서 관심을 가질 필요가 있다.
In a single space called 214 Seoksu-dong, Anyang-si, various layers of time are piled up from ancient to modern. First of all, the flagpole supports at Chungch’osa Temple Site with inscriptions show that the “Time of Temple” began in ancient times. Next, King T’aejo of Koryŏ changed this place to Anyangsa Temple and renovated it extensively, and the “Time of Temple” began in earnest. The appearance of Anyangsa Temple during the Koryŏ Dynasty was confirmed by excavation surveys from 2008 to 2011, and considering the results of the surrounding excavation surveys and Buddhist cultural heritage, Anyangsa Temple is thought to have flourished around 214 Seoksu-dong. After the decline of “Time of Temple” in the late Chosŏn Dynasty, “Time of Entertainment” using the natural scenery of Samseongcheon Stream has come in modern and contemporary times. Even during this period, some modern investigations into the “Time of Temple” were attempted. After liberation, at 214 Seoksu-dong, Yuyu Industrial Anyang Plant was built under the design of architect Kim Chung-up, and a new “Time of Architecture” began. “Time of Architecture” was transformed into a museum in the 2000s through factory relocation, purchase of Anyang-si, and excavation research, and began to actively link with “Time of Temple” On the other hand, “Time of Entertainment” has declined significantly since the 1970s and 1980s, and in the 2000s, Anyang-si reorganized it into Anyang Art Park and opened a new “Time of Art.” In the midst of such a gap in time, the “Time of Residence” where many residents lived was in full swing. As a result, in a single space at 214 Seoksu-dong, the time of temples (Ancient, Koryŏ, and Chosŏn), the time of entertainment and architecture (modern), and the time of residence and art (current) overlapped. In order to restore, utilize, and study the historicity of this space, it is necessary to focus on Anyangsa Temple in the Koryŏ Dynasty, the origin of Anyang’s geographical name, but to derive comprehensive historicity at a complex level of time, including architecture, entertainment, residence, and art. In Korean history research, it is necessary to pay attention to the level of “local history” research by fusing the description of the history of the times for a specific space while supplementing the research trend subdivided around “time.”