스마트 교육은 모바일 인터넷의 광범위한 보급과 스마트 기기의 확산과 함께 최근에 등장한 용어인데 ‘스마트’라는 개념을 어떠한 관점으로 보느냐에 따라 그 의미가 달라질 수 밖에 없으며, 스마트 교육에서 활용되고 있는 다양한 스마트 콘텐츠 역시 학자들의 관점에 따라 다르게 분류?활용되고 있다. 스마트 기술이 발전되고 다양한 기술이 적용된 스마트 콘텐츠가 개발되면서 스마트 교육의 질 관리와 양질의 스마트 교육 콘텐츠를 개발하기 위해서는 이에 대한 보다 명확한 개념 정의와 유형 분류에 대한 기준이 필요하다. 이 연구는 최근 다양하게 개념화되고 있는 스마트 교육의 개념과 스마트 교육 콘텐츠의 유형에 대한 분류체계를 탐색하고자 하였다. 이를 위해 스마트 교육 및 스마트 콘텐츠의 유형과 관련 선행문헌 분석으로 기초로 전문가 델파이 분석과 전문가 표적집단면접을 통해 스마트 교육 및 콘텐츠 관련 전문가들의 다양한 의견을 수렴해 봄으로써 스마트 교육의 개념과 스마트 교육 콘텐츠의 유형의 분류체계를 정리하고자 하였다. 연구결과, 스마트 교육의 개념은 스마트 교육의 두 가지 핵심속성, 즉 1) 스마트 기기 및 스마트 기술을 활용한 학습, 2) 언제, 어디서나 학습자 주도의 맥락적, 지능적, 상호작용적 협력학습에 기반하여 도출되었다. 또한 스마트 교육 콘텐츠의 유형분류는 스마트 교육 콘텐츠의 다섯 가지 차별화된 속성(기기 활용성, 협력적 상호작용, 지식의 확장성, 즉각적 접근성, 맥락적 적응성)을 기반으로 동영상형, e-Book형, 체험형, 자원형, 그리고 도구 및 프로그램형 등으로 도출되었다. 이와 같은 연구결과를 기반으로 스마트 교육과 스마트 교육 콘텐츠의 개발 및 활용에 대한 전략적 시사점을 제시하였다.
Smart technologies (e.g., smart phone, smart tablet, smart pad, social media etc.) have been leading to new education and learning paradigm with using those technologies, called ‘smart education’. However, there is no definition of ‘smart education’, while some attempts to its are titled slightly to define the term with smart learning along with diverse cases and researches on it. Besides, there is no specific classification scheme of smart education contents applying those technologies in education. In this context, this study aimed to identify the definition of smart education and typology of smart education contents applying those technologies in education. To address the purpose of this study, we have applied three research methods; 1) literature review on smart learning, smart education, types of smart education contents, 2) Delphi survey by experts who are smart education, smart learning, and smart education contents in research and development on it, and 3) Focus Group Interview with 7 experts who participated Delphi survey. As results, it was defined smart education based on two core characteristics of smart education that one is ‘learning with using smart devices and smart technologies’, the other is ‘contextual, intellectual, and interactively collaborative learning by learner directed at any time and any places’. Also, it was set typology of smart education contents, i.e., movie clip type, e-Book type, experience type, resource type, and tool and program type based on 5 differentiated main characteristics of contents in smart education, e.g., using device, collaborative interaction, extension of knowledge, instantly access, and contextual adaptation. Finally, we suggested some considerable education strategies for the smart education with using smart education contents.