이 연구는 초등학교 교사들이 인식하는 우수 교사의 특성이 무엇인지를 밝히는데 있으며, 구체적인 연구문제는 초등학교 교사들이 인식하는 우수 교사 특성들의 개념적 구조와 중요도는 어떠한가 이다. 이를 위해 2개 시?도 교육청에 근무하는 초등학교 교사 22명을 대상으로 개념도 연구방법을 통해 자료를 수집하고 분석하였다. 이 연구에서는 이들 연구대상자들과의 면담을 통해 46개의 최종진술문들을 추출하고 이것들을 범주화하여 평정한 뒤 다차원분석과 군집분석을 실시하여 개념도를 작성하였다. 이 연구의 결과는 첫째, 초등학교 교사들은 우수 교사의 특성을 개인-조직 차원과 교사-학생 차원의 두 가지 차원에서 인식하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 교사들이 인식하는 우수 교사의 특성요인은 5개 군집으로 나타났으며, 이는 생활지도를 잘하는 교사, 교수?학습지도를 잘하는 교사, 업무처리를 잘하는 교사, 자기관리를 잘하는 교사, 대인관계를 잘하는 교사로 나타났다. 셋째, 초등학교 교사들이 인식한 우수 교사의 특성들은 생활지도와 교수?학습지도와 관련된 특성들이 상대적으로 높게 평가되었다. 초등학교 교사들이 중요하다고 판단한 우수 교사의 특성들은 학생들의 눈높이에 맞추어 가르친다, 학급관리에 능숙하다, 학생들과 의사소통을 잘 한다, 학생들의 학습 동기를 잘 유발시킨다, 학생중심으로 수업을 충실히 한다, 교육에 대한 사명감과 뚜렷한 교육관을 가지고 있다 등으로 나타났다. 이 연구의 결론 및 제언은 첫째, 초등학교 교사들이 인식한 5가지 우수 교사의 특성요인은 바로 교수?학습지도, 생활지도, 사무처리, 자기관리, 대인관계와 같은 초등학교 교사의 일반적인 자질 및 역할들과 밀접한 관련이 있음을 알 수 있었다. 둘째, 초등학교 교사들은 우수 교사의 특성 요인들 중에서 생활지도 및 교수?학습지도와 관련된 특성 요인들을 더 중요시하고 있음을 알 수 있었다. 마지막으로, 이 연구는 우수한 초등학교 교사의 특성에 대한 개념적 구조를 파악하는데 기초자료를 제공함은 물론 관련 정책 및 프로그램 개발에 활용될 수 있을 것이다.
This study explored elementary school teachers' perceived characteristics of highly qualified teachers using concept mapping methods. The research questions are what the conceptional structures are and what importance of highly qualified teachers' characteristics as perceived by elementary school teachers are. This study analyzed data taken from interviews with 22 elementary school teachers in two provincial office of education. As a result, 54 final statements were extracted and 22 participants classified and rated them. The methods of multidimensional scaling and cluster analysis were employed to estimate and categorize dimensions and factors.
The results of this study are as follows: First, elementary school teachers recognized this characteristics as ‘individual-organization' dimension and ’teacher-student' dimension. Second, elementary school teachers were recognized in five clusters: leading the students well, leading to better teaching and learning, processing the tasks well, good self-managing, and having excellent interpersonal relationships. Third, elementary school teachers' perceived characteristics of ‘leading the students well’ and ‘leading to better teaching and learning’ were highly appreciated.
The conclusions of this study were as follows: First, this study identified that elementary school teachers' perceived five characteristics of highly qualified teachers were related with factors such as teaching and learning, student guidance, job management, self-management, and interpersonal relationships. Second, this study found that elementary school teachers were more highly important the characteristics of leading the students well and leading to better teaching and learning than others characteristics of elementary school teachers. And last, this study will provide appropriate basic data to identify the conceptual structures of highly qualified elementary school teachers’ characteristics.