본 연구는 한국의 호텔산업을 대상으로 상사의 감성지능 구성요소인 자기감성이해, 타인감성이해, 감성조절, 감성활용 각각이 상사의 변혁적 리더십 구성요소인 카리스마, 지적자극, 개별적 고려에, 또한 이러한 변혁적 리더십 구성요소가 팀 긍정정서, 팀 창의성, 팀 효율성 에 미치는 영향을, 마지막으로 팀 긍정정서, 팀 창의성, 팀 효율성이 팀 성과에 미치는 영향을 통합적으로 파악하고자 하였다. 연구목적 달성을 위한 자료는 팀제를 이루고 있는 서울, 경주, 부산, 제주에 위치한 특1급호텔의 팀장과 팀원으로부터 수집하였다. 본 연구에서의 발견점으로, 상사의 감성지능 중 자기감성이해는 상사의 변혁적 리더십 중 개별적 고려에, 타인감성이해는 지적자극과 개별적 고려에, 감성조절은 지적자극에, 감성활용은 카리스마, 지적자극, 개별적 고려에 영향을 미친 것으로 나타났다. 또한 변혁적 리더십의 구성요소인 카리스마는 팀 긍정정서, 팀 창의성, 팀 효율성에, 지적자극은 팀 긍정정서와 팀 창의성에, 개별적 고려는 팀 효율성에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 팀 긍정정서와 팀 창의성은 팀 성과에 영향을 미친 것으로 나타났다. 이러한 분석결과가 의미하는 시사점으로 감성지능이 교육훈련을 통하여 증가될 수 있기 때문에 호텔의 경영진은 교육훈련을 통하여 상사의 감성지능을 증진시키는 방안을 강구하여야 할 것이다. 또한 이 감성지능이 변혁적 리더십으로 연결된 만큼 감성지능이 리더십의 증가로 이어지도록 교육훈련의 방향을 정할 필요가 있다
The purpose of this study was to identify whether self-emotion appraisal, others' emotion appraisal, regulation of emotion and use of emotion of superior's emotional intelligence influenced charisma, intellectual stimulation and individual consideration of superior's transformational leadership and the components of transformational leadership influenced team positive affect, team creativity and team job efficiency in Korea hotel industry. Also this study was to identify whether team positive affect, team creativity and team job efficiency influenced team performance. Data were collected from team members of five-star hotels of Seoul, Busan, Gyeongju and Jeju. The research findings are as follows; Firstly, self-emotion appraisal influenced individual consideration and others' emotion appraisal influenced intellectual stimulation and individual consideration and regulation of emotion influenced intellectual stimulation and use of emotion influenced charisma, intellectual stimulation and individual consideration. Secondly, charisma influenced team positive affect, team creativity, team job efficiency and intellectual stimulation influenced team positive affect ad team creativity and individual consideration influenced team job efficiency. Thirdly, team positive affect and team creativity influenced team performance. These research findings implied that hotel management were advised to include contents of increasing emotional intelligence of employees at training as the emotional intelligence could be enhanced through training. Also it is necessary for emotional intelligence to direct to the increase of transformational leadership as emotional intelligence is led to influence transformational leadership.