본 연구는 주류 광고 모델에 대한 제3자 효과가 주류 광고 모델 규제에대한 태도에 미치는 영향을 실증적으로 검증해 보았다. 본 연구는 첫째, 주류 광고 모델에 대한 제3자 효과를 알아보고, 둘째, 성별, 연령, 음주 태도, 음주 행동, 주류 광고 노출이 제3자 효과에 미치는 영향을 알아보고, 셋째, 성별, 연령, 음주 태도, 음주 행동, 주류 광고 노출, 제3자 효과가 주류 광고모델에 대한 규제에 어떤 영향을 미치는지 알아보았다.
<연구가설 1-1>, <연구가설 1-2>, <연구가설 1-3>에서는 주류 광고 모델에대한 제3자 효과를 사회적 거리감에 따라 타인을 ‘다른 사람들’과 ‘청소년’으로 나누어 검증해 보았다. 연구 결과에 의하면, 주류 광고 모델에 대한 제3자효과는 통계적으로 유의미하였으며, 청소년들에 대한 영향력을 다른 사람들에 대한 영향력 보다 더욱 크게 지각하는 것으로 나타났다.
<연구문제 1>에서는 성별, 연령, 음주 태도와 음주 행동, 주류 광고 노출이주류 광고 모델에 대한 제3자 효과에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다.
연구 결과, 타인이 ‘다른 사람들’인 경우에는 남성이, 음주 태도가 부정적일수록, 음주 행동이 적게 나타날수록, TV 주류 광고를 많이 볼수록 제3자 효과가나타났다. 타인이 ‘청소년’들인 경우에는 남성일수록, 음주 태도가 부정적일수록, TV 광고를 많이 볼수록 제3자 효과가 나타났다. <연구문제 2>에서는 주류 광고 모델 규제에 영향을 미치는 변인들에 대해 알아보았는데, 여성이음주 행동이 적을수록, 자신이 주류 광고 모델의 영향을 많이 받을 것이라고지각할수록 주류 광고 모델 규제를 지지하는 것으로 나타났으며, 제3자 효과는 주류 광고 모델 규제에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
This paper studied relationships between the third person effects and censorship of alcohol advertising model. Specifically, the paper investigated three parts. First, the study examined the third person effects phenomenon, second, the study examined the variables which affect the third person effects. The last, the study examined the impact of the third person effects on the attitude of regulation of alcohol advertising model.
The third person effects was investigated in two groups, 'others' and 'under age' group. As a result, the third person effects were found on alcohol advertising model. The third person effects were more likely to be appeared under age group than others.
The paper also studied the impact of sex, age, attitude of drinking alcohol, drinking habits and alcohol advertising exposure on third person effects. Among others, the male group was more likely to show the third person effects. Also, as attitude towards alcohol was negative, drinking less alcohol, and watching more TV alcohol advertising, the third person effects was appeared. Among under age group, the male group was more likely to show the third person effects. Also, as attitude towards alcohol was negative and watching more TV alcohol advertising, the third person effects was appeared.
The paper also found that the third person effects was no relationship with regulation of alcohol advertising model. But females, people who drink less alcohol, people who think they are affected by alcohol advertising model are more likely to support regulation of alcohol advertising model.