메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한민국역사박물관 Public History & Museum Public History & Museum Vol.5
발행연도
2022.12
수록면
7 - 7 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Recent controversies about museums’ exhibition designs are indicative of the museum increasingly being asked to reconsider its function of presenting a visual ideology of major social narratives: in other words, “what the museum does without saying.” The museum has thus far served as a tool of authority’s soft rhetoric and imperialism-sanctioned othering. In this regard, the aesthetics-centric exhibit design of Korea’s colonial-era museums-which is viewed as a softening strategy-is also subject to criticism. Softening persists today, othering visitors through an excessive focus on entertainment or a vague romanticizing. This suggests that preventing the visitor from devolving into an “agent of enjoyment,” by investigating concealed ideologies or enabling the visitor to ask questions about an exhibition’s design, is an important aspect of the museum’s social responsibility.

목차

Ⅰ. INTRODUCTION
Ⅱ. THE MUSEUM AS A SOFT RHETORIC OF POWER
Ⅲ. IDEOLOGY OF THE POSTCOLONIAL MUSEUM’S EXHIBITION DESIGN
Ⅳ. SPACE-ACCOMMODATING DESIGN: A PROPOSAL FOR THE MUSEUM’S METHOD OF REENACTMENT
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-900-001316220