중도입국 청소년의 진로의식, 진로준비행동과 이를 위한 사회적 지원에 주목하였다. 연구대상은 학교에 재학 중인 청소년, 학교에 재학 중이지 않으면서 기관의 도움을 받고 있는 청소년, 학교에 재학 중이지 않으면서 기관의 도움도 받지 못하고 있는 청소년으로 분류하여 심층면담을 진행하였다. 면담에 참여한 중도입국 청소년들은 소속기관, 진로지도 여부, 지역 사회 환경 등에 따라 진로의식과 진로준비행동의 수준에 차이가 있었다. 우호적 상황의 소수 중도입국 청소년들은 비교적 뚜렷한 진로의식을 가지고 진로준비행동을 하고 있었다. 이에 반해 대부분 중도입국 청소년의 경우에는 진로의식과 진로준비행동이 낮은 수준에 머물러 있었다. 그러나 사회적 지원이 체계적으로 이루어질 경우 이들의 진로의식과 진로준비행동이 긍정적으로 변화할 가능성이 있는 것으로 나타났다. 따라서 중도입국 청소년들이 자신의 역량을 키워나갈 수 있도록 돕는 사회적 지원이 필요하다. 앞으로 이들의 특성을 고려한 진로교육 체계에 대한 연구와 프로그램을 개발하기 위한 연구가 진행될 필요가 있다.
This study aims to understand the career consciousness, and career preparation behavior of immigrant youth and the current social support to facilitate their career pursuit. The interview was conducted based on immigrant youths within school, under special assistance of organization, and those who are neither in school nor any organization. This study found that lack of career support is currently provided for immigrant youth although they demonstrated low level of career consciousness and preparation behavior. Furthermore, there was not a systematic connection between career consciousness, career preparation behavior, and social support. However, this study indicated that there is a possibility to improve the career consciousness and preparation behavior of immigrant youth if an adequate social support is provided. Therefore, there is a need to provide a systematic career support to immigrant youth in order to improve their capacity to pursue a career path. Future study should further investigate how to develop special career programs considering their cultural and social traits of immigrant youth.