본 연구의 목적은 우리나라 김의 주요 수출국인 일본의 김 소비변화를 살펴보고 우리나라 김 산업의 발전 방안을 모색하고자 한다. 본 연구에서는 일본의 김 수급동향, 소비특성, 유통구조와 연도별 김 생산량과 양식어가 수 추이에 대해 제시했다. 그리고 본 연구의 핵심인 일본의 김 소비 감소 원인에 대해 살펴보고 사점을 도출했다. 일본의 김 소비 감소 주 원인은 다음과 같다. 첫째, 일본의 가구원수 변화이다. 특히 단독가구와 2인 가구원수 증가로 과거보다 김 소비가 감소했다. 둘째, 김 양식어가 수 감소이다. 과거보다 김 양식 의존도는 높아졌으나, 김 양식어가 소득은 오히려 줄었다. 셋째, 일본의 과잉재고와 고착화된 유통구조이다. 기존 거래 방법을 고수함에 따라 유통 마진을 증가시켰고, 소비가 줄면서 재고 또한 증가세를 보였다. 마지막으로는 수입산과의 가격경쟁력 저하이다. 일본의 김 소비 변화를 통해 살펴 본 바와 같이 우리나라에서도 가까운 미래에 김 소비가 감소할 여지를 전혀 배제할 수 없다. 따라서 일본의 사례를 통해 우리나라의 김 산업의 문제점을 미리 점검해 보고, 소비자 니즈에 맞는 제품 개발과 소비변화에 대해 수시적으로 모니터링이 필요하다.
The purpose of this study is to examine the laver consumption in Japan, the major export county of our local laver, and to search methods that can develope the Korean laver industry.
The study suggested the current supply and demand of laver in Japan, consumption features, distribution system, yearly laver production and laver farming trend. The purpose of this study is to investigate the causes of laver consumption decline in Japan and to deduct implications on the local laver industry.
Firstly, the major cause of reduction in laver consumption is the change in the number of households in Japan. Compared to the past, due to the increase in single or two-family households, laver consumption has decreased significantly. Although dependence on laver farming has increased, the total income generated from it has decreased. Thirdly, this trend is also related to the excessive stocks and fixed distribution system of Japan. Due to the conventional dealing method, as distribution margin increased and consumption decreased, inventory and stock increased. Lastly, low price-competitiveness compared to the foreign products is one of the major causes. While the price of foreign laver products decreased, the ones from Japan maintained its high price, increasing price difference.
Due to the change in laver consumption in Japan, the laver consumption in Korea is likely to decrease. Thus, looking into the problems of the laver industry in Korea in advance is required, along with developing products that meet customer’s needs and monitoring consumption pattern at all times.