메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
한은옥 (서울행림초등학교) 안경자 (서울교육대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.23
발행연도
2023.1
수록면
587 - 609 (23page)
DOI
10.15738/kjell.23..202307.587

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to investigate Korean elementary school teachers’ perceptions, experiences, and the factors related to teaching written English (reading and writing) for 3rd and 4th graders through a mixed-methods approach. A survey was conducted with 255 elementary school teachers, and in-depth interviews were also conducted with 8 participants. The data were quantitatively and qualitatively analyzed. The findings are as follows: (1) Teachers tend to prioritize spoken language over written language in teaching English for 3rd and 4th graders. (2) They reported using textbooks extensively in teaching written English, but they revealed difficulties teaching different levels of students in the classroom. (3) Teachers’ schooling, teacher education, and classroom teaching experiences influenced their perceptions and instructional practices of teaching reading and writing. In particular, the context-dependent and discontinuous nature of elementary teachers’ English instruction and the lack of professional development opportunities hindered teacher development in written language instruction. In order to develop English learners’ literacy skills emphasized in the revised national curriculum, it is necessary to support English teachers in raising their awareness of teaching written language and enhancing their expertise in written English instruction. Further important implications regarding teaching English literacy skills and English teachers’ professional development are discussed.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 이론적 배경 및 선행연구
3. 연구 방법
4. 초등교사의 3~4학년군 영어 문자 지도에 관한 인식, 경험 및 관련 요인
5. 초등학교 3~4학년군 영어 문자 지도의 개선 방안
6. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0