본 연구는 봉준호 영화의 작가적 코드와 의미, 그것의 정치적, 미학적 실천의 가능성에 대해 질문하고자 한다. 이 문제에 접근하기 위해 본 연구자는 불안(anxiety)과 오인(misrecognition) 그리고 나쁜 주체(bad subject)를 핵심 키워드로 설정하였다. 봉준호 영화에서 서사적 결론, 주체의 상태를 대변하는 ‘불안’은 영화 전체의 서사적 구조, 사건과 사물들, 인물과 사회의 관계를 결정짓는 핵심 키워드라 할 수 있다. 따라서 봉준호 영화에서 불안의 근원, 불안의 주체, 불안의 장소를 분석하는 것은 단순히 영화 속 주인공의 심리적 궤적에 한정되는 것이 아니다. 그것은 영화의 서사적 구조와 사회적 관계, 즉 영화의 정치학으로 연결될 수 있다. 또한 ‘불안의 정치학’을 구성하는 핵심 분석틀로는 루이 알튀세르(Louis Althusser)의 ‘오인’과 ‘이데올로기’ 그리고 ‘나쁜 주체’ 개념에서부터 출발한다. 그리고 봉준호 영화의 정치적 실천의 가능성, 이데올로기 비평에 대해서는 맑스주의 이론가인 프레데릭 제임슨(F. Jameson)의 대중 영화비평 분석과 주디스 버틀러의 ‘예속화(subjection)’ 등의 개념을 가져와 해석해 보고자 한다. 이를 통해 봉준호 영화에서 서사의 변곡점 혹은 종착지에 주로 제시된 주체의 고립과 불안, 그리고 환상에 대한 정치적 의미를 파악하고자 한다.
This study aims to inquire into the authorial codes and meanings of Bong Joon-ho"s films and their potential for political and aesthetic practices. To address this inquiry, the keywords of “anxiety,” “misrecognition,” and “bad subject” are established. In Bong Joon-ho"s films, the narrative culmination representing the state of the subject as “anxiety” emerges as a pivotal keyword, determining the narrative structure of the entire film, the unfolding events and objects, as well as the relationships among characters and society. Thus, the analysis of the origins, subjects, and settings of anxiety in Bong Joon-ho"s films extends beyond the confines of the protagonist"s psychological trajectory within the film, it finds resonance in the narrative structure and social dynamics, ultimately connecting to the film"s political discourse. Furthermore, the foundation of the “politics of anxiety” is built upon key concepts such as Louis Althusser"s “misrecognition,” “ideology,” and the “bad subject.” Moreover, regarding the potential for political engagement within Bong Joon-ho"s films and ideological critique, this study derives inspiration from Marxist theorist F. Jameson"s examination of popular film and incorporates Judith Butler"s concept of “subjection”. Through this framework, the study aims to discern the political significance of the subject"s isolation, anxiety, and fantasies predominantly presented at the turning points or culminations of narratives in Bong Joon-ho"s films.